Турнір

  Літературний ринг

Мета: викликати інтерес до скарбниці української та світової літератури, розвивати пізнавальні інтереси, логічне мислення, спонукати до читання художньої літератури та самовдосконалення.формлення: плакати з висловами: “Книга – дзеркало життя”, “Книга – ключ до знань”, “Книги – морська глибина: хто в них пірне аж до дна, той хоч і труда мав досить, дивнії перли виносить” (Іван Франко); виставка енциклопедичних та інших літературних видань.

Музичне оформлення: інструментальна музика.

Реквізит: сигнальні картки, аркуші паперу, ручки (за кількістю учасників), табло для підрахунку балів.

 

Технічні засоби: комп’ютер, проектор

Хід турніру

 На фоні мелодії звучить вірш

 

Любіть книгу!

 У книги люди, наче бджоли в соти

Знесли духовний, чародійний мед.

 Сліпцеві очі ним протри, і вмить

 Побачить сонце й голубі висоти,

 Відчує мислі найстрімкіший лет,

 Збагне людські страждання і турботи,

 Поможе іншим темряву збороти,

 Рвучи з очей пов’язки чорних літ!

 Благословенна та ясна година,

 Коли буквар до рук бере дитина,

 Коли читає “Кобзаря” юнак,

 Коли Франка “Огромнії сонети”

 Підносять дух, коли говорять Гете,

 Шекспір, Міцкевич, Лермонтов, Бальзак.

 

                                                                  Дмитро Павличко

Звучать позивні, що сповіщають про початок гри

Вступ.

 Ведучий: Добрий день усім присутнім у залі! Радо вас вітаємо і запрошуємо стати учасниками й глядачами літературного рингу. Хоча рингом називають майданчик для боротьби, сьогодні ми спробуємо більше пізнати один одного, зробити спроби пригадати деталі того, що колись читали чи бачили, здогадатися і правильно зробити висновок, аніж боротися у буквальному розумінні цього слова. Насправді першість на ринзі буде віддана Пам’яті, Кмітливості, Швидкості, Логіці. А галузь знань – література: українська, світова, а  також – народна творчість.

 

Запрошуємо гравців зайняти місця за ігровими столами.

 

Грають три команди

 

Звучить музика, ведучий знайомить усіх присутніх зі складом команд, члени яких займають місця за ігровими столами

 

Ведучий: А зараз нагадаємо правила та умови гри. Гра проводиться в три тури. Коротко – про зміст кожного:

 

І тур:   ”Автори, твори, герої, персонажі”. Завдання: команди відповідають на запитання ведучого. Хто швидше зорієнтується і підніме сигнальну картку, той має право відповідати. За правильну відповідь нараховується один бал. Команда має право лише на одну відповідь. Час для обговорення відповіді на запитання – 20 секунд. У першому турі гра продовжується до того часу, доки не будуть вичерпані всі заплановані для гри запитання, всього їх – 15.

 

ІІ тур:  “Упізнай мене”. Завдання командам: по черзі ставити одна одній запитання (описові портрети  літературних героїв з відомих творів – 3-5 питань), підготовлені заздалегідь. За кожну правильну відповідь зараховується два бали. За умови відсутності варіанта відповіді у команди, яка її повинна дати, відповідає команда, яка готувала запитання.

 

ІІІ тур:     “Хто автор? Який твір?”. Завдання командам: назвати автора і назву твору за уривком з тексту. Кожна правильна відповідь оцінюється в три бали.

 

Результати гри оголошуватимуться після кожного туру.

 Переможцем буде визнано команду, яка матиме більшу кількість балів.

 Ведучий:  Чи всі зрозуміли правила гри?

 Ведучий: Гравці готові? Болільники готові? Оголошуємо початок І туру.

 

І тур ”Автори, твори, герої, персонажі”

 

1.    Назва якої повісті І. Я. Франка складається з назви міста і дієслова, що означає емоційний    стан людини? (“Борислав сміється”)

 2.    Який вислів з роману “Майстер і Маргарита” М. А. Булгакова став крилатим? (“Рукописи не горять”)

 3.    Друг Ахілла? (Патрокл)

 4.    Який твір великого російського поета має назву міста, в якому народився Іван Петрович Котляревський? (Поема О. С. Пушкіна “Полтава”)

 5.    «Український» твір Байрона? («Мазепа»)

 6.    Які богині сперечалися за «золоте яблуко»? (Гера, Афродіта, Афіна).

 7.    Назва твору А. Головка, що складається лише з імені головного героя. (“Пилипко”)

 8.    Казка Г. Х. Андерсена, в назві якої згадується метал. (“Олов’яний солдатик”)

 9.    У назві якого твору О. Дюма зустрічається цифра “три”? (“Три мушкетери”)

 10. «Лиш той життя і волі гідний, Хто б'ється день у день за них.» Якому героєві належить цей вислів? (Фаусту)

 11. Яке справжнє імя Петрарки? (Петракко)

 12.  Під яким псевдонімом друкував свої твори Семюель Клеменс? (Марк Твен)

 13.  Його захопили  алжирські пірати, і він змушений був провести у полоні п’ять років. (Сервантес)

 14. Хто з героїв відомої повісті Марка Твена, сам того не знаючи, відкрив такий закон: і кожен хлопець, і кожна доросла людина завжди прагнутимуть і домагатимуться того, чого важко досягти (Том Сойєр)

 15. Назвiть мiф, з якого походить вислiв  «Авгiєвi стайнi». (Мiфи про Геракла)

 

 ІІ тур  “Упізнай мене”

 

1.    “Дівчина була невелика на зріст, але рівна як струна, гнучка як тополя, гарна як червона калина, довгобраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі брови, густі-прегусті як шовк”. (Меланка з “Кайдашевої сім’ї” І. Нечуя-Левицького)

 

2.    “…Був парубок моторний і хлопець хоч куди козак,  удавсь на всеє зле проворний, завзятіший од всіх бурлак”. (Еней – земний герой “Енеїди” Івана Петровича Котляревського)

 

3.    Він стрімко піднімається службовими сходинками, стає спочатку таємним експедитором у міністерстві іноземних справ, потім таємним радником, міністром. (Крихітка Цахес).

 

4.    “...Скільки років я хазяїнові вірно служив, годив, добро йому робив, а тепер на старості літ він мені шматка хліба жаліє і з двору прогнав...”. Кого ж прогнав господар? (Собаку Сірка з української народної казки “Сірко”)

 

5.    “...Був чоловіком гордим, упертим, не любив нікому кланятись, навіть рідному батькові…” (Карпо Кайдаш)

 

6.    “…Був дуже богомільний, ходив до церкви щонеділі не тільки на службу, а навіть на вечірню, говів двічі на рік, горнувся до духовенства, любив молитися і постити”. (Омелько Кайдаш)

 

7.    “...Як вийде на Дніпро мочити шкури, то не одну несе, а дванадцять разом. Як набрякнуть ті шкури водою у Дніпрі, то я візьму та й учеплюся за них – чи витягне? А йому байдуже: як потягне, то й мене з ними трохи на берег не витягне. Ось того чоловіка тільки мені й страшно...”. Хто ж кого боїться?  (Змій – Кирила Кожум’яки з української народної казки "Кирило Кожум’яка")

 

8.    “...Тридцять літ він на печі лежав, не міг ходити, нічого не міг робити...”. А три дідусі змінили його життя. І став він здоровим і сильним богатирем. Назвіть його. (Ілля Муромець з російської народної казки про Іллю Муромця та Солов’я-розбійника)

 

9.    Його вразливе місце – п’ята. (Ахілл).

 

10. Герой цього твору так начитався романів, що його життя перетворилося на суцільні пригоди: «…Його уява переповнилася різними химерами, розлуками та муками і всякими такими штуками». («Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі» Мігеля де Сервантеса Сааведра)

 

11. Він соромиться свого походження та способу життя. Прагне увійти до аристократичних кіл і бути прийнятим самим королем. (Пан Журден)

 

12. Він – за його ж словами – чоловік у розквіті сил, найкращий у світі моторист, найхворіша у світі людина, найжахливіший привид для крадіїв… Назвіть його (Карлсон з «Повісті про Карлсона, що живе на даху» Астрід Ліндгрен)

 

13. Цей персонаж — уособлення ідеалу людини, героя, воїна. Він розгнівався на Агамемнона за полонянку, жорстоко вбив Гектора, помстившись за свого товариша. (Ахілл.)

 

14. . Це герой французького героїчного епосу, улюбленець короля Карла. Через самовпевненість гине і губить військо. Його товариш — Олів'єр. (Роланд.)

 

15. "Голова у потвори глибоко запала між плечима, на спині виріс горб, як гарбуз, а зразу ж від грудей звисали тонкі, немов ліщинові палички, ноги, тож весь він був схожий на роздвоєну редьку".  (Малюк Цахес)

 

ІІІ тур “Хто автор? Який твір?”

 

1.    Назвіть головного героя казки «Фарбований лис» та її автора. (Іван Франко, лис Микита)

 

2.    Назвіть роман і його автора (українського письменника), в якому деякі розділи мають заголовками такі прислів’я: “Сон у руку”, “Наука не йде до бука”, “Козак – не без щастя, дівка не без долі”. (Панас Мирний – “Хіба ревуть воли як ясла повні?”)

 

3.    У якому літературному творі парубкові доводилось розгадувати таку загадку: сивого барана продати не продати, випити, закусити, солі купити та ще й цілого барана додому пригнати? (В українській народній казці “Мудра дівчина”)

 

4.    Визначте назву вірша та його автора, який  заявляє: “…Я буду крізь сльози сміятись, серед лиха співати пісні, без надії таки сподіватись, буду жити – геть, думи сумні!” (Леся Українка, “Contra spem spero”)

 

5.    У якій українській народній казці рибу в лісі збирали, бублики з груші трусили, а зайця з верші витягали? (В українській народній казці “Язиката Хвеська”)

 

6.    Був ледачим, а став працьовитим, був хортом, соколом, конем, карасем, перснем, пшоном, а став парубком гарним, та таким, що царівна в нього одразу закохалася, як побачила... У якому творі відбувалися такі дивовижні переміни? (Українська народна казка “Ох”)

 

7.    Їх прізвище співзвучне з назвою явища природи, а в назві казки – знак зимової погоди. (Брати Грімм, «Пані Метелиця»)

 

8.    Назвіть автора вірша, назву якого ви дізнаєтесь, якщо доберете антоніми до слів «брехливе багатство». (Роберт Бернс «Чесна бідність»)

 

9.    "Дарую тобi цей вiнець, рицарю, як нагороду, призначену мужньому переможцевi на сьогоднiшньому турнiрi. — Вона замовкла на кiлька секунд, але потiм твердо додала: — І нiколи вiнець рицарства не був покладений на бiльш гiдне чоло”.(В.Скотт "Айвенго")

 

10. "І батько з сином, замiсть привiтання пiсля давньої розлуки, почали садити один одному стусани i в боки, і в поперек, і в груди, то вiдступаючи i оглядаючись, то знов наступаючи” (Микола Гоголь "Тарас Бульба).

 

11. Назвою цього оповідання є тварина, яка може змінювати свій колір. Пригадайте назву та автора цього твору. («Хамелеон» Антона Чехова)

 

12. Мораль така: «У сильного безсилий винен завсігди». Назвіть твір та його автора. («Вовк та ягня» Івана Крилова)

 

13. У цьому літературному творі їх – дванадцятеро: троє старих, троє літніх, троє молодих, троє  зовсім юних. Назвіть твір та його автора. («Дванадцять місяців» Самуїла Маршака)

 

14. Герой цього роману через надмірну любов до моря мав «щастя» прожити на острові 28 років, 2 місяці та 19 днів. Пригадайте ім’я героя, назвіть автора твору. (Робінзон, «Пригоди Робінзона Крузо» Даніеля Дефо)

 

15. В якому пригодницькому романі 15-річному підліткові добровільно підкорялися дорослі? («П’ятнадцятирічний капітан» Жуля Верна)

 

Підсумки гри