Тема: Бюрґер Г. і Распе Р. Е. «Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена»

Мета: познайомити учнів із героєм – бароном Мюнхаузеном, формувати в них вміння виразно читати, переказувати оповідання, оцінювати вчинки героя; прищеплювати інтерес до світової художньої літератури, виховувати чесність, поблажливість і вимогливість до веселих вигадків.

Тип уроку: урок позакласного читання.

                              Сміх – це сонце: воно проганяє зиму

      з людського обличчя.

                                                                                 В. Гюго

                        Сміх людський - чудесна штука.

            Він - мистецтво і наука.
            
Від малого й до старого -
             Всі ми любим щирий сміх.
           Із потворного й дурного
  Посміятися не гріх.
                    Добрий сміх не б'є, не мучить.
            Він на світі жити учить.

                                                                            П. Глазовий

Хід уроку

I. Організаційний момент

- Посміхніться одне одному.

- Продовжіть фразу «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Вступне слово учителя: «Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя», - якось сказав відомий французький письменник Віктор Гюго.

Так, у сміха, як у сонця, тисячі променів і промінчиків. Одним із промінчиків сміху є барон Мюнхаузен. Коли вам сумно – згадайте Мюнхаузена. Коли вам важко – згадайте Мюнхаузена. Коли вам боляче – згадайте Мюнхаузена.

Так, саме того барона Мюнхаузена, який постає перед нами зі сторінок дивовижної повісті  Еріка Распе Р. Е. та Бюрґера Г..

У чому ж секрет величезної популярності книги про Мюнхаузена? На це запитання  ми зможемо  відповісти разом у кінці уроку.

III. Вивчення нового матеріалу.

-  Так сталося, що барон Мюнхаузен набагато відоміший, ніж його творці. Що знаємо ми про людей, яка подарували нам цього героя? Що знаємо ми про історію створення «Дивовижних пригод …барона Мюнхаузена»?

Про що говорять дати?

1737 – 1794 – дати життя і смерті Р. Е. Распе.

1775 – Распе залишає Німеччину і виїздить до Англії.

1781 – зявилися веселі оповідання в німецькому гумористичному альманасі «Супутник веселих людей».

1720 – 1797 – дати життя і смерті Карла Фрідріха Мюнхаузена.

1785 – Р. Е. Распе опрацював і видав оповідання про барона Мюнхаузена к Оксфорді.

1786  –німецький поет Готфрід  Август Бюргер повернув «Мюнхаузена» на батьківщину.

З якого оповідання уривки?

а) «Кінь пив, не міг напитися» (Пів коня»)

б) «Ми з розгону шубовснули у воду, в болото. Порятунку не було» («За волосся»)

в) «Навколо ні кущика, ні деревця. Лише маленький стовпчик сторчав» («Кінь на дзвіниці»)

г) «У цю мить повз мене пролетіло зустрічне ядро, що його пустили турки в наш табір» (Верхи на ядрі»)

д) «Двісті найдужчих матросів поставили в роті чудовиська сторчма дві височезні щогли, і воно не могло стулити рота. Кораблі весело випливли з черева у відкрите море. З'ясувалося, що в утробі цього велета перебувало сімдесят п'ять кораблів.» (« Кораблі, поглинуті  рибиною»)

е) «Але я змусив коня вискочити на чайний стіл і так спритно прогарцював серед чарок і чашок, що не розбив ані чарочки, ані найменшого блюдця». («Кінь на столі»)

Хвилинка теорії літератури

Оповідання про Мюнхаузена сповнені гумору, в них  переплітається фантастика і правда.

1.Що таке фантастика?

2.Що таке гумор?

Фантастика – витворені людською уявою неймовірні картини і образи, яких не буває в дійсності.

Гумор – вид комічного, коли про серйозне говориться з добродушною посмішкою, добродушному осміянню піддаються вади людини, окремі риси в її характері, поведінці, зовнішньому вигляді.

-А зараз ми ближче познайомимося з головним героєм і спробуємо дати відповідь на питання: хто такий барон Мюнхаузен? Як ви гадаєте, барон Мюнхаузен вигаданий чи реальний персонаж? Давайте послухаємо повідомлення учня…

Розповідь учня: Ієронім Карл Фрідріх барон фон Мюнхаузен  народився 11 травня 1720 року у маєтку Боденвердер неподалік від Ганновера (це Німеччина).

Карл Фрідріх Ієронім був п’ятим з восьми дітей в сім’ї полковника Отто

фон Мюнхаузена. Батько помер, коли хлопчику було 4 роки, і його виховувала мати.

В 1735 г. 15-річний Мюнхаузен поступає пажем на службу до можновладного герцога Брауншвейг-Вольфенбюттельского Фердинанда Альбрехта II.

Коли Ієроніму виповнилося 15 років, він пішов на службу до герцога Брауншвейгського, а через два роки став пажом у його сина, принца Антона. Оскільки принц проходив службу у Росії, Мюнхаузену довелося переїхати у цю країну.

На той час Антон Брауншвейгський сватався до Анни Леопольдівни, племінниці тодішньої російської імператриці Анни Іоанівни. Тому юний Мюнхаузен постійно бував при дворі імператриці і брав участь в усіх парадах.

1750 року у Німеччині помер батько Ієроніма, і  він поїхав разом зі своєю

дружиною на батьківщину.
Більше у Росію барон ніколи не повертався. Так закінчилася «російська одіссея» барона Мюнхгаузена, без якої не було б його дивних оповідань. 
З 1752 року Ієронім Карл Фрідріх фон Мюнхгаузен жив у родовому маєтку в
Боденвердері.
Барон багато розповідав про свої пригоди в Росії. Він був чудовим оповідачем і частенько придумував якісь небувальщини. Поступово ці веселі фантазії Мюнхаузена про полювання, військові пригоди і подорожі стали відомими у Німеччині. Щоправда, спочатку люди сприймали його оповіді як справжню брехню, і Мюнхаузен отримав дуже образливе прізвисько – «барон-брехун».
             Але у 1785 році німецький учений і літератор Р. Распе літературно обробив ці історії, після чого видав цілу книжку про пригоди барона Мюнхаузена.Ця книжка викликала величезний інтерес читачів, і відношення до барона змінилося.

-       Яким ви уявляєте портрет барона Мюнхаузена?

(Це вже немолода людина, але сповнена сил і енергії. Обличчя у барона овальне, ніс орлиний, розкішні довгі вуса, на голові військовий капелюх. На ньому військовий одяг, бо він учасник російсько – турецької війни).

-Щоб зрозуміти, які риси характеру притаманні образу барона, звернемося до тексту. І перше за все до дивовижних пригод Мюнхаузена з кіньми. Як опинився його кінь на дзвіниці? (Розповідь учня)

- Оповідання «Пів коня» - найвідоміше. Перекажіть його зміст.

(Розповідь учня)

-А зараз  прочитаємо оповідання «Кораблі,поглинуті рибиною», дізнаємося, які риси характеру «випливають» з цієї історії.  Чого більше в цих перебільшеннях – фантастики чи гумору? Поясніть свою відповідь.

Учитель: Пригоди барона Мюнхаузена мали вплив на багатьох художників. Ілюстратор В. Любаров так звертається до юних читачів: « Будь ласка, не засуджуйте надто суворо ні барона Мюнхаузена, ані мене, ілюстратора його пригод, за те, що услід за бароном я теж брехав, часом самобутньо. Але ось у чому дивина:іноді я помічав зненацька, що починаю вірити в  найнеймовірніші речі, в те, чого насправді не могло бути…»

 Ілюстрації до  «Пригод  барона…» робили художники Н. Котел, І. Вишинський, Н. Бєлякова. Але перевага надається  ілюстраціям Гюстава Доре. Нема жодного подвигу барона, який  не був би проілюстрований художником. Перед нами його ілюстрації.

- Яким бачить Мюнхаузена Гюстав Доре?

(Коли дивишся на його ілюстрації, віриш в існування барона, так і його пригод і подвигів. Художник вірить оповідачу.)

- А зараз ми з вами передивимось мультфільм.

- Яким представ барон Мюнхаузен в мультфільмі?

- Чи відрізняється він від барона Мюнхаузена Гюстава Доре?

 (Перегляд мультфільму, відповіді на питання.)

-Прочитавши твір Р. Распе та Г. Бюрґера,  ви склали свою думку щодо вдачі їхнього  героя – барона Мюнхаузена. Вам пропонується низка  слів – ознак. Випишіть тільки ті, що стосуються барона Мюнхаузена.

 

Боягуз, брехун, домосід, жартівник, скромник,сміливець, хвалько, шукач пригод, понура людина, фантазер, вигадник

- Хто такий,на ваш погляд, барон Мюнхаузен?

- Герой художнього твору.

- Герой твору і реальна особа.

- Хвалько.

- Вигадник.

- Фантазер.

- Веселун.

- Брехун.

- Що значить брехати? Що значить вигадувати? І де межа між брехнею і вигадкою?

(Брехня – це навмисне перекручення фактів, це щось аморальне, а вигадка – політ думки за принципом: «А що як?...»)

-     Чому ми прощаємо Мюнхаузену його хвастощі?

           (Відповіді учнів)

-     Чому повчає нас  барон Мюнхаузен?

(Відповіді учнів)

(Лунає пісня барона Мюнхаузена)

-     Деякі учні класу отримали завдання: написати ще одну історію про барона Мюнхаузена. (Розповіді учнів).

-     Кого називають Мюнхаузенами?

(Тих, які мають багату уяву, вміння вигадувати побрехеньки).

IV. Підсумки уроку. 

Учитель: Отже, читаючи оповідання про пригоди барона Мюнхаузена, ми помітили, що в них переплелися правда і фантастика. А чи важливо, де побрехеньки, а де правда в оповіданнях барона Мюнхаузена?Очевидно,ні. Адже головне тут справжній гумор, справжня насолода від сміху, який лікує від будь – якої нудьги, бо як писав  П. Глазовий:

Сміх людський - чудесна штука.

Він - мистецтво і наука.

Від малого й до старого -
Всі ми любим щирий сміх.

 Із потворного й дурного
 Посміятися не гріх.
Добрий сміх не б'є, не мучить.

Він на світі жити учить.

V. Оцінювання учнів та коментар оцінок.

VI . Домашнє завдання: завдання до наступного уроку позакласного читання.