Тема: Анна Ахматова. «Реквієм» - пам’ятка доби сталінського терору.

 

Мета:  проаналізувати поему «Реквієм» з точки зору проблематики,                         образної  системи, композиції, поетичної мови;

          дослідити, як у творі поет створює узагальнений портрет народного

          страждання і вирішує проблему історичної пам’яті;

          розкрити функції біблійних символів;

           розвивати логічне мислення, мовлення, навички аналізу літературного

          твору;

          формувати дослідницькі навички і вміння;

          виховувати громадянські почуття, непримиренність до зла та

          насильства, сміливість та чесність.

 

Обладнання: портрет А Ахматової, виставка творів, відеофільм, презентації за темою «Реквієм»,дослідницькі роботи учнів, аудізапис: А.Моцарт «Реквієм», тексти поеми.

 

Тип уроку: комбінований, урок-співпереживання.

 

Я тоді була з моїм народом,

Там, де мій народ, на лихо, був.

А. Ахматова «Реквієм»

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми  та мети уроку.        

Вчитель.

Сьогодні ми продовжимо розмову про трагічне, але незвичайне життя російської поетеси Анни Ахматової, продовжимо знайомство з яскравим явищем жіночої поезії ХХ століття.

Перегляд відеоролика про Анну Ахматову.

Вчитель.

У своїй Нобелівській лекції Йосип Бродський назвав п’ять кращих, на його думку, поетів ХХ століття. Серед них було ім’я  Анни Ахматової. «Бути краще за них на папері можливо, неможливо бути краще за них і в житті, яким би трагічним і гірким воно не було»

Отже, тема сьогоднішнього нашого уроку

Слайди  «Тема, мета»      

 

 

IIАктуалізація опорних знань.

Вчитель.

Прекрасна російська поетеса Марина Цвєтаєва назвала Анну Ахматову «Музою Плачу»

-         Як ви думаєте, чому? (Тому що в її поезії вилилась власна трагічна біографія та біографія її сучасників. Муза поетеси плаче за втраченим або нерозділеним коханням, оплакує репресованих та розстріляних знайомих, рідних, друзів; оплакує співвітчизників, що полягли на війні, плаче від несправедливості та зла. Плаче не сама, а разом зі своїми сучасниками.  )

-         Якими ж були 20-30-і роки для інтелігенції

  Показ  слайдів «20 -30-і роки і творча інтелігенція»  

Ты спроси моих современниц,

Каторжанок, стопятниц, пленниц,

И тебе порасскажем мы,

Как в беспамятном жили страхе,

Как растили детей для плахи,

Для застенка и для тюрьми.

 

ІІІ Засвоєння нових знань .

Вчитель.

Сьогодні на уроці ми повинні усвідомити весь жах епохи, позначеної в історії насильством, страхом, кров’ю, смертями. І допоможе нам у цьому 

Анна Ахматова. Вона була не просто свідком злочинів проти людини, вона була матір’ю, однією з тих, хто ростив дітей «для плахи» . вона була поетом і за допомогою Божої благодаті створила найтрагічнішу і водночас найгуманістичнішу трагедію «Реквієм »

 Показ слайдів «Словникова робота»

Вчитель.

-Що вам відомо про історію створення поеми?

Показ слайдів «Історія створення поеми «Реквієм»»

Читання поеми «Реквієм» вчителем

(Звучить музика А.Моцарт «Реквієм»)

2. Аналіз поеми

- Слово «реквієм» означає «спокій» Чи звучить «Реквієм» Анни Ахматової спокійно?(Ні, «Реквієм» -це стогін, плач, крик )

- Від чийого імені ведеться розповідь? (Оповідач –мати засудженого сина, поет, яка у черзі біля в’язниці Крести пообіцяла описати все, що чула, пережила)

- Кому адресовані рядки поеми? (Сучасникам, нащадкам, всьому народові)

- Який жанр поеми? («Реквієм»- це ліро-епічна поема, а ще героїко-патріотичний епос, в якому зливаються плач, закликання, молитви, прокляття, клятви, пророкування)

- В чому полягає композиційна особливість поеми?

«Композиція» (слайди)

     «Реквієм» - це монтаж окремих віршів, різних за своїм звучанням, віршовою структурою, що створює ефект емоційної напруги, схвильованого монологу ліричної героїні, яка преживає драму в особистому житті.

Усі вірші пов’язані із репресіями 30-х років, об’єднані спільною тематикою. Вони свідчать не тільки про страждання, але й про силу духу людей, його перемогу. Є строфи на біблійну тематику.

Поема має кругову побудову. Початок і кінець твору об’єднані звертанням до подруг, до сестер, до всіх жінок, до всього народу: на початку поеми поетеса отримує «замовлення», в епілозі заявляє про його виконання .

-         Коли і де відбуваються події, описані в поемі? (Це були страхітливі «роки єжовщини», атмосфера тиранії, репресій. Географічна карта дуже широка: Ленінград, Москва, Волга, Дон, Сибір, Холодний  Єнісей, над котрим сяє Полярна Зірка)

-         Назвіть героїв поеми (Мити, син, народ)

-         Які теми присутні у творі? (Змалювання страждань народу в добу сталінського терору, розкриття єдності материнської трагедії та трагедії країни, тема пам’яті )

-         Які проблеми вирішуються на сторінках поеми? (проблеми зла і добра, гуманізму і жорстокості, свободи і рабства, страждання і співчуття.

Правильно. Подивімося ще раз на анкету твору.  

 Показ слайдів «Анкета»

Вчитель.

Тема особистого горя, плач матері за сином, розповідь про конкретні події переростають у тему загального страждання народу.

3. Робота в групах – дослідження .

Завдання для першої групи (було дано заздалегідь). Дослідження на тему «Створення узагальненого портрета народного страждання».

 

План дослідження

 Тема особистого горя, плач матері за сином, розповідь про конкретні події переростають у тему загального страждання народу.

Перед читачем постають жахливі картини сталінського терору.

1.        Яким чином у поемі передається атмосфера тиранії, репресій, моральних і фізичних страждань?

Розгляд репродукцій іконостасу Києво-Печерської Лаври та картини Паоло Воронезе «Оплакування Христа»

2.        Які роздуми викликали у вас твори художників?

3.        Чому Ахматова використовує біблійний сюжет?

4.        Яким чином подається в поемі образ сина?

5.        Портрет всенародного страждання створюється за допомогою звукових образів. Відшукайте їх.

6.        Які засоби художньої виразності допомагають створити картину всенародного горя?

7.        Яку гаму кольорів використовує поет для створення портрета страждань?

I група захищає свій проект.

 

 Підсумок вчителя.

Ахматова звідала всю глибину народного горя і зрозуміла, які величезні сили закладені  в народі, щоб знайти в собі сили перейти від покірності до морального протистояння. Олександр Шмеман писав: «Скільки б не було горя та страждань в її поезії, страждання кохання чи материнського болю за страждання сина, всіх синів, всіх матерів, світ її поезії – світлий світ, і він світиться вірою. Вірою, що не відділяє себе ні від кого і ні від чого, вірою, яка весь час перетворюється в жалість і втіху, в подяку і хвалу, в присутність таємного свята за вікном.»

 

 

Завдання для другої групи. Дослідження на тему «Єдність материнської трагедії ліричної героїні і країни».

План дослідження

Орієнтація поеми на жанр заупокійної меси, присвяченої пам’яті померлих, допомагає Ахматовій піднятись над особистим болем і злитись із загальним стражданням. Власна доля перелилась із долями інших людей.

1.     Якої постає у творі головна героїня?

2.     У яких віршах поеми йде мова про єдність материнської трагедії ліричної героїні і країни?

3.     Ахматова описує терор з позиції жертв насильства. Які вони ці жертви насильства?

4.     Яким чином Ахматова передає свою власну трагедію як трагедію цілого покоління?

5.     З якою метою Ахматова використовує театральний прийом відстронення:

Ні, це не я, за мене хтось інший страждає,

Я б так не могла?

 II група захищає свій проект.

 

 

Підсумок вчителя.

         Ахматова ніколи не відокремлювала себе від Росії, від народу, бо обов’язок поета – бути з усіма. Б Зайцев у Парижі 1964 року звернувся до Анни Ахматової зі словами: «Ви не були ні в засланні, ні в «Мертвому домі», але біля нього стояли. Чи бились вдомо головою об стіну за близького – не знаю. Ллє іскри злетіли із серця. Вилетіли віршами, не за одну вас, а за всіх стражденних жінок, сестер, матерів, з ким Ви Голгофу тюремних стін, вироків, страт.»

 «Реквієм»– це слова материнської скорботи: молитви, плач, крик, сповідь, плач.

Завдання для третьої групи. Дослідження на тему «Проблема історичної пам’яті в поемі ».

Тема  пам’яті- одна із філософських координат поеми. Пам’ятати біль, страх, жах – чи забути про них і віддати перемогу безпам’ятству? Дослідіть, як лірична героїня розв’язує цю проблему.

План дослідження.

1.     З якою метою лірична героїня згадує  у посвяті «в’язниць затвори» і «каторжанські нори»?

2.     З ким порівнює себе лірична героїня?

3.     У поемі присутній рух від  безпам’ятства до паняті, конфлікт між смертю і пам’яттю . Перемогу одержує пам'ять. Доведіть цю думку.

4.     Як проблема історичної пам’яті розв’язується в «Епілозі»?

5.     Яку роль відіграє мотив пам’ятники?

III група захищає свій проект.

 

Підсумок учителя.

Пам’ятник Ахматовій – це пам’ятник народному горю, це пам’ятний жіночому  терпінню і великій любові, це нагадування про страшне минуле і пересторога. «Реквієм» - це пам’ятник народному стражданню і мужності.

4.Показ презентації «Біблійні мотиви та образи поеми».

 

ІV. Підсумок уроку

1.     Бесіда

-         Яка основна думка поезії?

-         Які риси характеризують поетичні мову Ахматової?

-         Які особливості творчої манери поета виявились у «Реквіємі»?

-         Чому А Чуковський сказав, що А.Ахматова – «майстер історичного живопису»?

-         Які морильні цінності проповідує Ахматова?

2.     Мікрофон: Що таке, на ваш погляд, «Реквієм» Анни Ахматової?

3.     Слово вчителя.

Й. Бродський писав: «…за іменем Анни Ахматової стояв весь народ, цим пояснюється її популярність, це дало їй право говорити від імені всіх людей і з ними говорити напряму. Її поезія, читана, гнана, замурована, належала людям. Вона дивилась на світ спочатку через призму серця, потім через призму живої історії».

Ржавеет золото и истлевает сталь,

            Крошится мрамор – к смерти все готово.

                                     Всего прочнее на земле печаль

 И долговечней- царственное слово.

Я вважаю: Ахматова не помилилась.

V. Домашнє завдання. Твір-мініатюра «Яким я уявляю пам’ятник Анні Ахматовій ?»