Цикл уроків

Ф.Кафка "Перевтілення"

Тема :  Ф. Кафка. Загальна характеристика творчості.

 

Мета     Ознайомити учнів з основними відомостями про життя і творчість Ф.Кафки, розкрити причини трагічного сприйняття світу,визначили своєрідність творчості письменника-експресіоніста.

 

Розвивати творчі здібності учнів, навички аналізу художнього твору, формувати самостійне логічне та творче мислення. Виховувати почуття гуманізму, доброти,  родинні почуття.

 

Тип уроку                  Урок засвоєння нових знань.

Форма проведення  Урок -огляд, урок-дослідження.

Обладнання              Портрет Ф.Кафки. Ілюстративний матеріал з біографії письменника. «Думки про автора» - галерея висловлювань про Кафку, його щоденникові запис, мультімідійна презентація

 

                                    Епіграфи                  

 

Кафка – письменник, створений своєю біографією.

 Д.Затонський

 …не було у світі письменника, у творчості якого власне життя і власна доля грали б таку вирішальну роль, як у Кафки.

 Д.Затонський

 Немає у нього притулку, немає даху над головою.

 М.Єсенська

 Письменництво і все з ним пов’язане суть моєї невеличкої спроби стати самостійним, спроби втечі.

 Ф.Кафка

 Тільки люди, який уразила однакова недуга, розуміють одне одного.

 Ф.Кафка

 …Щасливим я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості

 Ф.Кафка

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

1.    Створення позитивної емоційної атмосфери, психологічне налаштування на активну роботу.

 

2.Я  розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що  дух партнерства, співпраці, творчості, самостійного пошуку допоможе нам у цьому. А керуючими «законами» нашого уроку хай будуть такі слова:

 

Поводитись – тактовно!

 Діяти – активно!

 Думати – оперативно!

 Сперечатись – доказово! 

Для всіх обов’язково.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1.    Літературний диктант «Література І половини ХХ століття»

 

1. ХХ ст. розвивається під незаперечним впливом…

 

2.    Термін на означення т.з. «лівих» (нереалістичних) тенденцій у мистецтві, що виникають у кризові періоди – це …

 

3.    Естетичну палітру епохи першої половини ХХ ст.. передусім визначають такі явища, як …

 

4.    Футуризм, кубізм, дадаїзм, сюрреалізм, експресіонізм – основні течії…

 

5.    Вони створювали колажі з клаптів шпалери, з фрагментів друкованої продукції (газетних, журнальних сторінок), організовували скандальні літературні вечори…

 

6.    Засіб зображення психіки людини безпосередньо «зсередини» як складного плинного процесу, - це…

 

7.    У витоків модернізму стоять три найвидатніших прозаїків ХХ ст.

 

8.    Література, яка адресована найбільш культурно розвинутій та освіченій частці суспільства, - це…

 

9.    Література, для якої характерні жанри розважального характеру (детектив, мелодрама, комікс, фантастика), що розраховані на невибагливі художні смаки і невисокий рівень інтелекту) отримала назву…

 

10. Одна з авангардистських течій у мистецтві, головним принципом якої є відобразити напругу переживань та емоцій авторського «я», його суб’єктивне світобачення, - це…

 

Відповіді:

1.    Модернізм.

2.    Авангардизм.

3.    Декаданс, ранній модернізм, зрілий модернізм, неореалізм, неоромантизм, школа «потоку свідомості».

4.    Авангардизму.

5.    Дадаїсти.

6.    «Потік свідомості».

7.    М.Пруст, Дж.Джойс, Ф.Кафка.

8.    Елітарна.

9.    Масова.

10. Експресіонізм.

 

1.    Бліцопитування:

 1.    Модернізм – це…

 2.    Декаданс – це …

 3.    Сюрреалізм – це …

 4.    Експресіонізм – це …

 5.    Гротеск – це …

 

Експерти оголошують загальну кількість балів, яку набрали учні за літературний диктант (1 бал), бліц-опитування (2 бала одна відповідь).

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Літературний процес жодної епохи не був таким важким, напруженим і суперечливим як у ХХ ст.. Це був час на зламі війн та революцій. Людина осмислює все пережите, а митці відображають у своїх творах. Виникає більше десятка течій і напрямів нереалістичного спрямування, що отримали назву модернізм. Вихідна позиція модернізму – життя абсурдне і тому неможливо відбити його засобами традиційної поетики.

Один із перших представників модернізму ХХ ст. – письменник-експресіоніст Франц Кафка.

 Повідомлення теми, мети уроку.

ІV. Сприйняття, вивчення нового матеріалу

«Я – Kavka (Kavka (чеський) – галка), у угольщика есть такая… Это моей родственнице живется лучше, чем мне. Правда у нее подрезаны крылья. Со мной этого делать не надобно, ибо мои крылья отмерли. И теперь для меня не существует ни высоты, ни дали…»Письменник, який  говорить про себе, що для нього не існує  ні висоти, ні далини; в щоденнику якого часто зустрічається слово «страждання» - це австрієць Ф. Кафка, знайомство з філософською прозою якого ми розпочнемо сьогодні. І мені б хотілося, щоб ви не тільки засвоїли основні факти його життя та творчості; розкрили його світобачення, зрозуміли зміст, концепцію світу та людини, проблематику оповідання «Перевтілення», але, в першу чергу, щоб ви відчули біль Кафки – гуманіста за людину, його небажання миритися з дійсністю, де все абсурдно та спрямовано проти людини, щоб ви відчули тривогу письменника за долю світу.          Нам з вами, щоб зрозуміти Ф.Кафку, треба хоч на хвилинку стати на його місце.

А допоможуть нам в цьому  учні, які працювали за випереджальними завданнями .

Літературний монтаж

Крок 1. Думки про автора

Учням пропонуються щоденникові записи Кафки, вислови друзів, літераторів про нього, робота з інформаційними блоками.

Учні зачитують вислови (за вибором) і висловлюють власне бачення особистості Кафки – образ якої людини постає перед нами? (додаток 1)

 Крок 2 Перегляд мультимедійного додатку «Ф.Кафка» Слово вчителя: (слайд №1)

 -Як ви розумієте ці висліви? (відповіді учнів)

 - У чому ж секрет Кафки? ( слайд2,3)

 -Давайте прослухаемо повідомлення про його життя(виступ учня)

 (слайд 5,6,7,8,)(додаток 3

Повідомлення про його коханих  (слайд 9)

 

-       слово вчителя      (слайд 10)

 

-        творча спадщина(слайд 11)

 

-       слово вчителя  -Кафка- фундатор модерністської прози (слайд12_)- гротеск ,абсурд у творчості (слайд13,14,15)

 

Твори письменника просякнуті безнадійністю людського існування, самотністю  особистості у цьому світі. В його творах знайшли відображення особистий стан душі митця, а також тогочасні соціальні  проблеми. Кафка, не зважаючи на свій песимізм, завжди співчував самотній і відчуженій людині, проявляв себе як гуманіст. Трагічність його світосприйняття стала віддзеркаленням ХХ ст. Кафку вважають родоначальником літератури абсурду і чи не першим екзистенціалістом у світовій літературі, тому що, за думкою А.Камю, його творчість стала найбільш переконливим втіленням абсурдності життя. (слайд16)

 

Світовідчуття Кафки досить своєрідне. Він бачить навколишній світ, власне життя як втілення безглуздості, абсурдності, де щохвилини якість незрозумілі містичні сили (доля, влада, втілення сили) мають можливість увірватися в життя кожної особистості, щоб зганьбити її, насолоджуватися її стражданнями, безцільно прагнучи її знищити. Це концепція Кафки (Кафкіанізм) (слайд17,)

 

Саме така концепція світу та місця людини у ньому і допоможе зрозуміти твори Кафки, заглибитися в особливості його поетичного світу. Своєрідність авторського світобачення, проблематику твору ми розглянемо на прикладі оповідання «Перевтілення» на наступному уроці. (слайд18)

 

Узагальнення та систематизація вивченого на уроці

 Інтерактивний   метод «Незавершене  речення».

 На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було те….

 Я для себе зробила (зробив) висновок , що людина…

 Я вважаю , що Кафка – це …

 

Поетична хвилинка

 В добробуті , у люблячій сім’ ї

 Зазнав насильства й деспотизму.

 Зробити кращим світ хотів

 Й прожив життя, повне абсурду.

 Навпіл розколоте буття : в світі людей – завжди самотній.

 Прагнув сім’ ї та «дезертир»

 В душі вселився безворотно…

 Сам за походженням єврей,

 А краще знав німецьку мову…

 Не жив – страждав…

 І відчував весь час провину невимовну…

 

Оцінювання учнів

 І. Домашнє завдання

 Прочитати твір

 

Поміркувати, чому Кафка не закінчив оповідання смертю Грегора, а продовжив оповідь далі. Як складеться життя родини після смерті Грегора? Чи буде родина згадувати про нього?

 

 

Конспект бінарного (з психологом) уроку із світової літератури при вивченні творчості Ф. Кафки

 

Тема. Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури

 

 Мета:  допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особли­вості оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»; розвивати навички роботи з текстом; удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати власне ставлення    до прочитанного; сприяти вихованню найкращих моральних якостей.

 

Обладнання: портрет Ф. Кафки; малюнки Ф. Кафки;мультимедійна презентація, музичний супровід, роздатковий матеріал (літературні словнички, кольорові картки), конверти, поезія В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»;

 

Хід уроку

 І. Організаційний момент

 ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів

 Слово вчителя

 — Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско писав:

 

«Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було «Перевтілення»), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів так, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така мож­ливість. Чудовисько здатне вилізти назовні у будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що притаїлося всереди­ні нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потвор­ність...»

 

Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.

 ІІІ.Оголошення теми і мети уроку

 Запишіть у зошити тему нашого уроку: « Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури».

 

Мета уроку: усвідомити зміст, ідейно-художні особли­вості оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»; розвивати навички роботи з текстом;удосконалювати вміння формулювати та обґрунтовувати власне ставлення  до прочитаного;виховувати у собі найкращі моральні якості.

  ІV.Актуалізація опорних знань

 1.Перевірка домашнього завдання

 

Викладач. Зараз ми пригадаємо особливості життя письменника Ф. Кафки:

 

  • Розкажіть про кафкіанський світ, життя, переконання і творчість письмен­ника.
  • Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужим, аніж найчужіший».

 

Психолог. У своїй родині, а особливо у стосунках із батьком Ф. Кафка зазнавав тільки осудження та зневагу. Стіна нерозуміння здавалась прірвою, яка розділяла любов батька і сина. Батько придушив волю хлопця, позбавив його віри у власні сили і викликав до себе почуття страху, ненависті та відрази. Літературна діяльність не викликала захоплення у родині. Пізніше у своєму творі «Листи батькові» Кафка відобразить усі складності і тонкощі синівських почуттів, але, на жаль, він  не наважився на відверту розмову з батьком. Ф. Кафка не зміг самоствердитись у своїй родині.

 

 V. Формування вмінь та навичок

 

1. Евристична бесіда за змістом твору

 

Викладач. Давайте пригадаємо зміст новели «Перевтілення»: Грегор Замза — головний герой твору…

Що з ним трапилося

-Головний герой перетворився на комаху.

 -    Що вражає в його перевтіленні?

-        Безпричинність перевтілення і безопірність цьому Грегора Замзи.

-        Ким був Грегор до перетворення?

 

-Грегор –турботливий син, який утримував усю сім’ю, відпрацьовував батькові борги, дуже любив свою сестру Грету.

 

Психолог.

Опишіть основні риси характеру героя

 

           - Відповідальний,  турботливий, чуйний до прекрасного, працьовитий, покірний.

 

-       Як розвивалися стосунки Грегора і сім'ї з часом?

  -  Стосунки погіршилися, сімя відвернулась від Грегора.

-       Чому виникають такі взаємовідносини?

  - Сімя не розуміє, не приймає перевтілення Грегора на комаху.

-         ІЦо, на вашу думку, найстрашніше у творі?

 

            - Відчуженість від хворого, нерозуміння, втрата родинного тепла.

 

 2. Робота з міні – словничком Опрацювання термінів «метафора», «символ».

 

Викладач. Для того, щоб краще зміст твору, його глибокий психологічний зміст та проблематичність світобачення головного героя твору, ми опрацюємо визначення «метафора», «символ». Законспектуйте , будь ласка, визначення у свої словники (самостійна робота із роздатковим матеріалом).

 Картки: 

 Метафора —образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.

 Символ  - умовний знак, натяк. Символ має філософську смислову   наповненість, тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення,завжди має переносне значення.

  3.Спостереження над текстом новели

 Викладач.  Діти, відкрийте, будь ласка, ваші підручники на ст.60.Ваше завдання - відшукати у творі «Перевтілення» метафори та символи, пояснити їх значення та підібрати відповідні цитати.

   Бесіда

 

  • Яка головна метафора твору?

 

-Перевтілення Грегора в комаху – яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу,герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце (з часу перевтілення Грегор постійно знаходився під замком у своїй кімнаті, не обідав із сім’єю за столом, не проводив час за розмовами із ріднею).

 

  • Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення?

 

-Автор хоче показати абсурдність, проблематичність такого перевтілення, зберігаючи не лише людські розміри  Грегора, а й наділяючи комаху людським розумом і душею (коли Грета принесла сніданок (грінки і молоко), Грегор спочатку діже зрадів, адже дуже любив цю їжу, але, спробувавши її, глибоко розчарувався, бо зрозумів, що тіло комахи не пристосоване до такої їжі, коли ж сестра принесла йому зіпсуті відходи, він (як людина) гидував ними, але організм комахи вимагав саме таких харчів, - тобто, людина змушена була робити те, що було для неї неприйнятним, - ось головна проблема метафоричного світобачення автора)цитати. Кафка категорично наполягав на тому, щоб не зображали велетенської комахи на обкладинці книги, тому що перевтілення – це метафора, образ невиправного людського відчуження, самотності, нерозуміння.

 

  • Чи змінюється розмір головного героя у творі?

 

-Так. Спочатку у комахи людські розміри, коли ж Грегор помирає, його тіло покоївка змела на совок (тіло зменшилось) цитати.

 

  • Чому, на вашу думку, автор «зменшив» розмір Грегора – комахи?

 

  • Так Ф. Кафка хотів показати, як щораз збільшується прірва між відчуженою людиною та суспільством цитати.

 

  • Які символи використовуються у творі? Поясніть їх роль.

 

-Кімната -символ внутрішнього світу Грегора(автор тричі змінює інтер’єр кімнати: спочатку це досить затишна умебльована кімната, потім – пустка, згодом – звалище непотрібних речей) цитати.

 

Двері- символ зв’язку Грегора із людським світом (сім’я інколи під час вечері привідкривала двері Грегорової кімнати, щоб він не почував себе самотнім, але так було тільки на початку) цитати.

 

Замок – символ людського нерозуміння, небажання зрозуміти і допомогти.

 

Після смерті Грегора автор називає членів родини не «батько», «мати», «сестра», а «пан», «пані», «дочка» - цим він  символічно підкреслює розпад сімейних стосунків цитати.

 

  • У чому полягає головна тема та проблема метафоричного світобачення у новелі«Перевтілення»?

 

 

 

Психолог.  Основною темою твору є самотність людини в сучасному світі, приреченість, відчуженість. Цей стан виникає, коли людина переконана, що в цілому світі немає жодної людини, яка б розуміла і цінувала по достоїнству. Вона забирається в свою шкаралупу, припиняючи всі контакти із зовнішнім світом.

 

 Відчуття самотності розглядається – як емоційний стан людини, пов'язаний з відсутністю позитивних емоційних зв’язків, або зі страхом їх втрати. Це свого роду пасивний стан, який викликає відчуття порожнечі, ізоляції від зовнішнього світу.

 

    У наші дні в людей більше можливостей для спілкування, ніж коли-небудь. Телефон, інтернет, мобільні системи дозволяють зв'язатися з ким завгодно в будь-якій точці земної кулі. Але, всупереч цим можливостям, самотніх людей не стає менше. Самотня людина відчуває себе не такою, як всі, і вважає себе непривабливою особистістю. Вона стверджує, що її ніхто не любить і не поважає. Такі особливості відношення до себе супроводжуються почуттям злості , смутку, глибокого нещастя, почуттям жалю до себе. Самотня людина уникає  контактів, сама ізолює себе від інших людей, вона очікує від інших тільки неприємностей, а від майбутнього – лиш найгіршого.

 

Основні причини самотності:

 

1.    Втрата сенсу життя, тобто пошук того, що забезпечує стабільність, добробут, різного роду блага.

 2.    Втрата віри в себе, в свої можливості.

 3.    Брак спілкування, підтримки рідних.

 4.    Відсутність взаєморозуміння, відторгненість, почуття знехтуваності, образи руйнують основу будь-яких відносин – довіру.

 5.    Постійна туга і смуток, що підсилює небажання людини вступати в будь-які контакти з зовнішнім світом.

 

Невміння бути відкритими, любити і приймати людей такими, які  вони є...

 

VI.Закріплення знань, умінь та навичок

 

Психолог. Як і кожне явище самотність також має свою позитивну сторону – це поняття усамітнення. Усамітнення – це час для роздумів, пошуків, впорядкування свого внутрішнього світу, нерідко – поштовх до творчості. На самоті народжуються наукові відкриття та шедеври мистецтва.

 Використовуйте цей період для того, щоб стати самостійнішими, розібратися в собі, стати більш твердим і навчитися самостійно приймати рішення і брати відповідальність за свої вчинки. Цей час може бути часом вдосконалення. З усього можна отримати користь, але все залежить від того, як ставитися до ситуацій, що виникають в нашому житті. Наберіться сил і терпіння – адже все змінюється.

 

2. Письмова робота «Листівка-побажання самотній людині»

 

Психолог. А зараз пропоную вам написати на кольорових картках невеличкі листи-побажання для людей, які почуваються самотньо, які зневірились, і не можуть знайти вихід із такої ситуації. Дайте пораду, що потрібно зробити, щоб не почуватись самотнім?

 

  • Самостійна письмова робота учнів на кольорових картках

 

(написані побажання збираються у конверт)

 

  • Вибіркове озвучення побажань для самотньої людини

 

 Викладач. Отож, ми можемо зробити висновок, що, на перший погляд, незрозумілий і беззмістовний твір має глибокий психологічний зміст, який близький кожному із нас, бо усі ми,люди, беззахисні у своєму болі. Кафка ж писав, що усі його твори написані ніби про самого себе. Його творчість - автобіографічна та глибоко психологічна, експресіоністична, стала основою для багатьох екранізацій («Перевтілення», «Муха», «Кислотний будинок»), хоча у літературі жоден із письменників не зміг продовжити цю тему, бо, як сказав Вацлав Гавел : «Якби Кафки не було, а я вмів писати краще, ніж пишу, всі його твори написав би я».

 

Перегляд презентаціїї «Подаймо руку один одному»

 

VIІ. Підсумки уроку

 

Викладач декламує поезію В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»

 

Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

 

Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.

 

Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!

 

Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

 

 1.    Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 ІІродовжіть речення:

 

  • Найбільше мене вразило...
  • Я вважаю ситуацію з « перевтіленням »...

 

2.    Оцінювання учнів

 VIІІ. Домашнє завдання

 

Література

 

  • Паращич В. В. Світова література (академічний рівень).- К.; Основа,2011.
  • Волощук Є.Зарубіжна література. Хрестоматія – посібник для 11 класу. К.: Генеза,2003.
  • Шевченко Н. В. Зарубіжна література. –Х.:Весна,2010.
  • Кузьменко В.І. Словник літературознавчих термінів. – К.: «Український письменник»,1997.
  • Усі зарубіжні письменники та їхні твори. 11 клас. – Х.: «Ранок», 2009.
  • Газета «Психолог» №30-32, 2008Р., ст.52-55
  • Газета «Психолог» №16, 2010р.,  ст.20-21

 

Додаток№1

 

Картки: (записати в зошит,привести приклад из тексту)

 

Метафора —образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.

 

Символ  - умовний знак, натяк. Символ має філософську смислову   наповненість, тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення,завжди має переносне значення.

Додаток№2

 Основні причини самотності:

 

1.    Втрата сенсу життя, тобто пошук того, що забезпечує стабільність, добробут, різного роду блага.

 

2.    Втрата віри в себе, в свої можливості.

 

3.    Брак спілкування, підтримки рідних.

 

4.    Відсутність взаєморозуміння, відторгненість, почуття знехтуваності, образи руйнують основу будь-яких відносин – довіру.

 

5.    Постійна туга і смуток, що підсилює небажання людини вступати в будь-які контакти з зовнішнім світом.

 

Невміння бути відкритими, любити і приймати людей такими, які  вони є...

 

 

Тема : Франц Кафка.  Своєрідність світобачення та його художнього  втілення в новелі «Перевтілення». Грегор Замза та його родина.  Особливості стилю Кафки.

 

Мета:проаналізувати образ головного героя новели Ф.Кафки «Перевтілення»;  поглибити вміння характеризувати персонажів твору; формувати в учнів уявлення про внутрішні особливості героя як символічне уособлення « маленької людини», осмислити трагедію головного героя , дослідивши його внутрішній світ;розвивати навички аналізу художнього тексту;удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати своє ставлення до прочитаного; сприяти вихованню найкращих моральних якостей, прагнення відгукнутися  на чуже горе.

 

Обладнання: авторські ілюстрації, ілюстрації до новели, проектор( презентація) репродукція картини Едварда Мунка «Крик» (1895)

 

Тип уроку:урок вивчення й первинного закріплення знань,умінь, навичок учнів.

 

.

 

Тільки проголошуючи людину

 

 найвищою цінністю, мені здається,

 

і можна привести світ до чистоти, правди, сталості.

 

Ф.Кафка

 

Хід уроку.

 

І.  Актуалізація опорних знань учнів.

 

Повторення вивченого матеріалу. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

 

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. 

 

Бесіда

 

- Що означає слово «кафкіанський» (kafkaist) ? (Понурий, пригнічений, наповнений ірраціональністю і абсурдом, відзначений заплутаною, іноді безглуздою складністю)

 

Доповнення вчителя: «Ім’я Грегора Замзи за способом письма спеціальними умовними знаками - шифром – означає (криптографіє) прізвище «Кафка».

 

- Як воно характеризує атмосферу і настрої у творах Ф. Кафки?

 

- Світ Кафки – який він ? (Відчуття болю, нелюдської самотності, безвиході, відчуженості, безкінечного зла, буденності жаху реального життя, сірої безпросвітної нудьги, що стала наче формулою перевтілення)

 

 

 

- Які обставини особливо вплинули на характер індивідуальності письменника та особливості його творчого доробку?

 

-Жорстокість ХХ ст. (слайд2,3)

 

Незадовго до смерті, 1922 року, він записав у щоденнику, що бачить найвище щастя в близькості до людей. Але  це щастя залишалося для нього недоступним. Усі  спроби Кафки встановити справжній внутрішній контакт зі світом і реальністю закінчувалися крахом. Мабуть тому він оцінював людину надзвичайно трагічно і песимістично.(слайд 4)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

Наш сьогоднішній урок – спроба розібратися в суперечливому стані героя новели

 

« Перевтіленні» Ф.Кафки, дослідити внутрішню психологію Грегора Замзи та довести, що твір Ф.Кафки – це його суб’єктивне світосприйняття  (експресіонізм)

 

1. Слово вчителя.

 

«Перевтілення» - знаковий твір модерністської літератури.

 

Тема новели – гранична самотність особистості та трагічне знецінення людського життя.

 

2.Бесіда.

 

- Що ми дізналися про головного героя твору?

 

-Відповіді (слайд5)  -робота (слайд6)  -почуття до родини (Слайд7)

 

-В кого перетворився Грегор? Його відчуття? (слайд8)

 

-яка реакція близьких?

 

- змирився Грегор зі своїм становищем?

 

Відповіді учнів     (після  перегляд слайдів 9,10,11,12,13,14)

 

Слово вчителя:

 

Перед тим ,як ми розглянемо питання«Чи був інший вихід у Грегора Замзи?», я хочу ,щоб ви згадали казки. Чи є в них «перевтілення»?

 

потвор ( «Дикі лебеді» Г.К. Андерсена, красуня – сестра рятувала братів, які перетворилися на диких лебедів. « Червона  квіточка» С. Аксакова, коли юнак перетворився на потвору)

 

- Що врятувало цих героїв від злих чар? ( Добро, Любов, Співчуття, Милосердя. Це прекрасно  - повернути людині життя)

 

- Назвіть умови зворотного перетворення (Принц – лелека, царівна –жаба, брати – лебеді перевтілювалися, рятувалися через будь яке випробовування рідних, близьких, коханих, спробу знайти чарівне зілля, аби, зрештою стати самим собою)

 

- Чи був такий шанс у Грегора? (Коли сталося нещастя, родина не змогла ставитися до Замзи як до людини. Нікому не спало на думку поговорити з ним, утішити, розрадити. Тільки матір намагається  зробити щось для Грегора, але це тільки намір. Батько ж із самого початку ставиться до Грегора вороже. Тобто у своєму нещасті герой залишається самотнім, без підтримки найближчих людей, яким присвятив життя.) (слайд15)

 

- без підтримки рідних ,людина почуває себе маленькою комахою  в «великому» суспільстві (слайд16)

 

Висновок: (слайд17)

 

-       Чи згодні ви з Кафкою, що людина – маленька комаха?

 

            -  Що треба робити, щоб не відчувати себе комахою?

 

            - Який ви б вигадали кінець цієї історії?

 

V. Узагальнення та систематизація знань

 

Відповідь на ключове питання, що було поставлено на початку уроку

 

-       Якою вимальовується концепція світу і людини у творчості Кафки?

 

-       (Світобачення Кафки трагічне. Людина в цьому світі – самотня комаха, якій годі чекати від когось допомоги. Світ навколо неї – ворожий.

 

Слово вчителя

 

Зображення трагічної самотності людини у ворожому її світі є засадою експресіонізму. (роздати матеріал про експресіонізм)

 

Експресіоні́зм –(від франц. expression - вираження, виразність), це художній метод, провідними емоціями якого є настрої жагу та відчаю, очікування катастрофи, коли людині загрожує знищення у кровопролитних війнах і під пресом капіталістичного виробництва. Основний творчий принцип експресіонізму відображення загостреного суб'єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське «Я», напругу його переживань та емоцій, бурхливу реакцію на дегуманізацію суспільства, знеособлення в ньому людини, на розпад духовності, засвідчений катаклізмами світового масштабу початку ХХ ст.

 

Визначальні риси експресіонізму:

 

·            зацікавленість глибинними психічними процесами;

 

·            заперечення як позитивізму, так і раціоналізму;

 

·            оновлення формально-стилістичних засобів, художньої образності та виразності, часом непоєднуваних між собою, як глибокий ліризм і всеохоплюючий пафос;

 

·            суб'єктивізм і зацікавленість громадянською темою;

 

·            бунт проти сталих академічних форм в образотворчому мистецтві при збереженні головних жанрів (портрет, батальний жанр, побутова картина, міфологічний чи релігійний образ, пейзаж, навіть натюрморт).

 

 

 

 І у яскравості, художній силі вираження цієї думки, в експресії її втілення Кафка не має собі рівних у світовій літературі. А у мистецтві з світобаченням Кафки перегукуються експресіоністичні полотна норвезького художника Едварда Мунка.

 

Робота з репродукцією картини Едварда Мунка «Крик» (1895)

 

Опишіть свої враження від споглядання картини «Крик»?

 

Спробуйте витлумачити сенс зображеного, як ви це розумієте (світ, людина, її страх…)

 

Яким зображено навколишній світ і людину в ньому?

 

Що спільного між картиною Е.Мунка «Крик» та оповіданням Ф.Кафки «Перевтілення»? (слайд18)

 

Висновок Самотня постать на першому плані здається загубленою у величезному жахливому світі. Обличчя людини – ніби застигла маска, яка нестямно кричить  від страху. Цій трагічній гримасі обличчя протиставлені дві спокійні постаті чоловіків, які, не обертаючись, розчиняються в променях кривого сонця. Крику ніхто не чує. Двом чоловікам байдуже. Ця картина та інші картини Мунка просякнуті настроєм відчаю та песимізму.

 

Доброта, любов, співчуття, милосердя – це цінності людського життя. Але, мабуть, у кожного з вас була ситуація, коли ви були безпорадними та самотніми, не могли нікому відкрити свою душу, поділитися болем. Ви хотіли кричати на весь світ про свою проблему. А натомість замикалися в собі, відчували себе самотніми у цілому світі. Г.Замза теж переживає свою самотність у жорсткому світі, в якому немає місця співчуттю та милосердю. «Тільки люди, яких уразила однакова недуга, розуміють одне одного», - такий запис Ф.Кафка зробив, коли йому було 20 років. Під поняттям «недуга» він розумів самотність, невпевненість в собі, страх перед життям. Але не дивлячись на трагічне світобачення Кафка залишається гуманістом. Він звертається до нас, наших душ і сердець, благає, щоб ми почули, допомогли. Закликає не залишатись осторонь чужої біди, бо завтра це може трапитися з кожним. Завжди є шанс змінити або змінитися на краще, варто лише простягнути руку допомоги тому, кому погано. На жаль, в наш час залишається багато самотніх людей, що потребують уваги, тепла, доброго слова. А за буденністю ми їх часто не помічаємо. Про це йдеться у вірші російського поета Е.Асадова.

 

Учениця читає вірш

 

 

 

Падает снег, падает снег –

 

Тысячи белых ежат…

 

А по дороге идёт человек,

 

И губы его дрожат.

 

Мороз под шагами хрустит, как соль,

 

Лицо человека – обида и боль,

 

В зрачках два чёрных тревожных флажка

 

Выбросила тоска.

 

И разве тут может в расчёт идти

 

Какой-то там этикет,

 

Удобно иль нет к нему подойти,

 

Знаком ты с ним или нет?

 

Падает снег, падает снег,

 

По стёклам шуршит узорным.

 

А сквозь метель идёт человек,

 

И снег ему кажется черным.

 

 

 

(слайд1)  Тільки проголошуючи людину найвищою цінністю, мені здається, і можна привести світ до чистоти, правди, сталості.

 

Про що і мріяв Ф.Кафка (епіграф).

 

             

 

Оцінювання учнів

 

1.     І. Домашнє завдання Поміркувати, чому Кафка не закінчив оповідання смертю Грегора, а продовжив оповідь далі. Як складеться життя родини після смерті Грегора? Чи буде родина згадувати про нього?

 

2.     Заповнити таблицю. (Кожному учню дається форма таблиці) «Сім’я ГрегораЗамзи: стосунки, поведінка, наміри».

 


 Тестові завдання за твором Ф.Кафки «Перевтілення»

1.     До якого літературного  жанру належить твір „Перевтілення” ?

 а) оповідання ;

 б) новела ;

 в) повість ;

г) роман .

 2.     Яку посаду обіймав головний герой новели Грегор Замза ?

 а) власник банку ;

 б) банківський клерк ;

 в) курєр ;

 г) розпорядник .

 3.     Грегор мав працювати бо :

 а) йому подобався його фах ;

 б) він отримував задоволення від роботи ;

 в) повинен був сплатити борг батьків ;

 г) щоб покращити власне матеріальне становище .

 

4.     Як герой ставився до  виконання  своїх  обовязків ( на роботі й перед родиною ) :

 а) відповідально , сумлінно ;

 б) безвідповідально ;

 в) не мав жодних забовязань .

 5.     Що сталося з Грегором Замлою одного ранку ?

 а) він запізнився на роботу ;

 б) захворів ;

 в) перетворився на комаху .

6.     Як повів себе повірений банку :

 а) голосно засміявся ;

 б) повідомив про звільнення ;

 в) з жахом пішов .

 7.     Хто піклувався про Грегора ?

 а) сестра Грета ;

 б) мати і батько ;

 в) покоївка .

 8.     Чому служниці відмовлялися працювати в будинку героя новели ?

 а) через погане ставлення ;

 б) через погану платню ;

 в) через перетворення Грегора .

 г) через погану репутацію родини .

 9.     Найбільше у житті герой цінував :

 а) гроші ;

 б) родину ;

 в) становище у суспільстві ;

 г) власну роботу .

 10. Чому родина хотіла смерті Грегора ?

 а) соромилась його ;

 б) відчували відразу до нього ;

 в) бо він шкодив ім.

 11. Який фінал новели ?

 а) Грегор перетворився на людину ;

 б) залишився страхітливою комахою ;

 в) втік з дому ; 

 г) помер .

12. Що вчинила родина після смерті Грегора ?

 а) поїхала відпочивати ;

 б) переїхала в інше місто ;

 в) відчула докори сумління .