Тема:  Краса чистих  людських взаємин у новелі О.Генрі «Останній листок».

 

 

 

Мета уроку: формувати в учнів навички аналітичної роботи з текстом твору, вміння обговорити важливі проблеми людських взаємин, підняті автором у новелі «Останній листок», розвивати здатність до різних видів творчої діяльності, виховувати людяність.

 

Обладнання уроку: опорні схеми («Краса в сучасному світі», «Характерологічні якості особистості», «Ланцюгова реакція добра»), мультимедійні додатки

 

Тип уроку:  комбінований.

 

 

 

Пізнавайте душу,

  обличчя при цьому бачити

 не обов’язково.

 

 О.Генрі

 

 

 Хід  уроку

 

  І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми разом з письменником О.Генрі побуваємо у присадкуватому триповерховому цегляному будинку, де розмістилася колонія художників, краще ознайомимося з їх життям, характерами, мріями. Спробуємо дізнатися, як вони розуміли красу.

 

 

 

Вправа «Коло ідей».

 

 

 

– Що таке краса? Як би ви сформулювали це поняття? (Основні думки формують опорну схему.)

 

Краса- це природа, вчинки, мистецтво, гармонія..

 

 

 



 

 

 

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.

 

 

 

Слово вчителя. Ваше завдання було – написати твір-характеристику одного з персонажів твору О.Генрі. Сьогодні ми прослухаємо декілька творів-характеристик головних персонажів новели, а кожен твір буде рецензувати інший учень за пропонованим планом (декілька творів за бажанням учнів читаються і рецензуються в колективі).

 

 

 

 

 

 

 

План рецензії

 

 

 

§  Чи вдалося розкрити авторові твору характер персонажу?

 

 

 

§  Чи послідовно викладені думки? Чи немає порушень послідовності?

 

 

 

§  Як володіє учень аргументацією?

 

 

 

§  Чи користується він цитатами, прикладами для доведення своїх думок?

 

 

 

§  Як володіє учень літературною мовою? Які зауваження можна зробити з приводу написаного?

 

 

 

§  Загальне враження від твору.

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Робота над сприйняттям і засвоєнням нового матеріалу.

 

 

 

Бесіда.

 

 

 

Чи є щось, що поєднує Джонсі, Сью і Бермана?

 

 

 

Узагальнення думок учнів у схемі:

 

 

 

- Професія

 

- Доброта

 

-Мрія

 

-Бідність

 

 

 

 –      Про який власний шедевр мріяла Джонсі? (Намалювати Неаполітанську затоку).

 

 

 

Слово вчителя.Чому у Джонсі була саме така мрія, досліджували наші учні. Вони нам презентують свої висновки (мультимедійні додатки).

 

 

 

Дослідження №1. Виступ учня-дослідника.

 

 

 

План виступу:

 

 

 

1.Місцерозташування Неаполя.

 

 

 

2. Кліматичні умови.

 

 

 

3. Художники, які писали Неаполітанську затоку. Тони та кольори, що переважають на полотнах.

 

 

 

4.Якою О.Генрі зображує осінню погоду міста Вашингтона, де живуть художники?

 

 

 

Висновок. Джонсі мріяла намалювати Неаполітанську затоку, тому що там завжди тепло. Яскрава італійська природа приваблювала дівчину.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослідження №2. Виступ учня-дослідника.

 

 

 

План виступу:

 

 

 

1. Студія Джонсі та вид з вікна.

 

 

 

2. Відстань від вікна дівчини до сусіднього будинку; від Вашингтона до Неаполя.

 

 

 

3. Які географічні об’єкти відділяють ці два пункти?

 

 

 

Висновок. Дівчина, щодня спостерігаючи глуху стіну навпроти свого вікна, мріяла подорожувати, бачити нові цікаві й красиві країни, міста. Джонсі хотіла нових вражень, радісних подій. Тому вона й мріяла намалювати море і природу Італії.

 

 

 

Робота над проблемним запитанням.

 

 

 

Вчитель. Звернімося до рис схожості між персонажами новели. У них багато спільного. Дослідники творчості О.Генрі стверджують, що у його новелах діє «закон ланцюгової реакції добра». Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Наведіть приклади? (Схема 3)

 

Учні складають ланчужок подій

 

Творча робота «Зміни кінцівку».

 

 

 

– Уявіть, що у вас є можливість зняти фільм за мотивами новели «Останній листок». Слова «за мотивами» означають можливість змінити якусь частину на власний розсуд режисера і сценариста. Яку частину ви змінили б? (Кінцівку.)Ось і напишіть свою кінцівку зараз (обсяг роботи – до 50 слів, час – 5 хвилин).

 

 

 

Презентація 2-3 учнівських творів.

 

 

 

IV.         Підсумок уроку.

 

 

 

Бесіда.

 

 

 

–      Звернімося до епіграфу. Як ви розумієте слова письменника?

 

 

 

–      У чому краса людських взаємин, описана в новелі О.Генрі?