Тема. Г .К. Андерсен. «Непохитний олов’яний солдатик».

 Мета: познайомити з життям і творчістю датського  письменника Г.К.Андерсена; зацікавити його творами, спонукати до читання;, уміння висловлювати свої думки про прочитане; розвивати  творчу уяву; викликати естетичні почуття; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, стійкість духу  , почуття прекрасного.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда.

-        Що таке казка?

-        Які бувають казки?

-        Що у них спільного і чим вони відрізняються?

-        Які недоліки людей засуджуються в казках ?

-        А які позитивні людські якості високо оцінюються в казках ?

Вчитель: Багато літературних казок беруть свій початок з народної казки .Але автор вкладає в казку свою душу, свої  емоції, вибирає героїв таких, які йому ближче

ІІ.  Сприйняття  і  засвоєння  учнями  нового  матеріалу.

Не так багато у світі письменників, які б мали титул Короля Казок. Таке звання (неофіційне, звичайно, але не менш почесне) було в данського письменника Ганса Крістіана Андерсена. 

 Слово вчителя

— Пригадайте казкову історію про гидке каченя, яке всі зневажали, ображали і яке потім перетворилося на прекрасного лебедя. Приблизно так було і в житті Ганса Крістіана Андерсена, який народився в бідній сім’ї і, не маючи коштів для здійснення мрії, наполегливо працював, учився, шукав своє покликання, фантазував, писав, поки нарешті не досяг успіху й не став одним із кращих казкарів світу. Вдячні читачі ще за життя казкаря поставили йому пам’ятники, причому не лише йому, а й казковим героям

Розповідь учнів:

Народився 2 квітня 1805 року  у  м. Оденсе острів Фюн у Данії. Данія – острівне королівство (406 островів). Тато – чоботар, а мама – праля. У своїй книзі «Правдива історія мого життя» Ганс писав про батька: «Мій батько виконував усі мої бажання. Я повністю займав його думки і серце, він жив мною. У вихідні він робив для мене збільшуване скло, улаштовував театр, виготовляв малюнки, які можна було змінювати, а з них складати історії ».

Андерсен мав мало друзів, бо хлопчика вважали диваком, адже він щиро вірив у  легенда про власне королівське походження. Крім того в той час, коли інші хлопці мріяли розбагатіти з допомогою торгівлю, мореплавства чи ремесла, Ганс марив сценою. Коли йому виповнилося 14 років, помер батько. І Ганс Крістіан вирушив до Копенгагена з надію саме тут знайти своє щастя.

На радість усім нам, Андерсен так і не став славетним актором, а присвятив себе фантастичному світу казок.

Перша книга – «Казки для дітей» - вийшла друком до Різдва. Це стало традицією: тепер до кожного Різдвяного свята письменник дарував своїм вдячним читачам нову книгу.

 Андерсен написав 158 казок, 24 збірки, які перекладені на 145 мов світу. Український читач вперше прочитав казки Андерсена рідною мовою завдяки наполегливій праці письменника та перекладача Михайла Старицького у 1873році.

Щороку на день народження казкара відбувається велике всенародне свято. З 1956 р. засновану Літературну премію ім. Андерсена. Українські лауреати – це Богдан Чалий «Барвінок і Весна», Всеволод Нестайко «Тореодори з Васюківки».

Казкар прожив 70 років, залишивши після себе безліч чарівних історій. Його будинок у Копенгагені став музеєм казки, тут можна зустріти усіх героїв Андерсена.

На площі  перед ратушою в Копенгагені встановлено пам'ятник казкареві. А біля входу до морського порту все ще так само самотньо сумує на камені в очікуванні свого принца Русалонька

Що найбільше вразило вас у житті письменника?

• Які казки Г. К. Андерсена ви знаєте з дитячих книжок, із мультфільмів? («Дюймовочка», «Снігова королева», «Принцеса на горошині», «Стійкий олов’яний солдатик», «Гидке каченя», «Кресало», «Нове вбрання короля», «Дикі лебеді», «Соловей» та ін.)

— Надзвичайна привабливість казок Андерсена криється в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Андерсен як справжній чарівник легко проникав у душу дитини, чоловіка, жінки, простого садівника й знатного пана, дрібного чиновника й придворного вельможі. Навіть там, де автор бачив недосконалість, прагнув відшукати хоч щось гарне, бо вірив, що добро існує в усьому. Отже, як і герої народних казок, і персонажі казок інших письменників, герої Андерсена вчать добра й справедливості, віри в майбутнє, уважного ставлення до кожної людини, милосердя та співчуття до слабших.

ІІІ      Робота над казкою ( вибіркове читання )

Слово вчителя:

Андерсен присвятив цю казку своєму батькові, якого також звали Ганс. Щоб урятувати сім’ю від злиднів, бідний чоботар записався в солдати. Після воєнних походів повернувся додому хворим і невдовзі помер. Син захоплювався батьком, його любов’ю до родини, силою і мужністю. З дитячих років Андерсен зберіг пристрасть до колекціонування олов’яних солдатиків, що стали дуже популярними у світі після виходу казки. На створення образу Непохитного солдатика вплинули й давні традиції Данії, де королівська варта охороняє резиденцію короля та королеви.

Бесіда:

1. Що подарували хлопчику на День народження?

2.  Чим відрізнявся двадцять п’ятий солдатик від своїх братів?

3. Яка іграшка найбільше впала в око олов’яному солдатику?

4. Про що подумав солдатик, побачивши балерину?

5. Хто вискочив із табакерки?

6 Як відреагував солдатик на погрози гнома?

7. Що ж сталося з ним на вікні?

8. Хто шукав іграшку на бруківці?

9. Чому солдатик не закричав «Я тут!»?

10. Що зробили хлопці, знайшовши іграшку?

11. Хто підстерігав солдатика під мостом?

12. Яка небезпека чекала героя попереду?

13. Як поводився солдатик, коли човен почав тонути?

14. Що сталося з героєм далі?

15. Куди потрапив солдатик після звільнення з риб’ячого живота?

16. Як закінчилась казка?

17. Які ваші враження від закінчення цієї історії?

Ключові питання :

- Як ви охарактеризуєте солдатика? (У всіх випробуваннях він ні в чому не зраджує собі : він тримається стійко , як годиться справжньому солдатові)

- Чому саме ці предмети лежать у скринці? (Бо від солдатика лишилося олов’яне серце, а від паперової балерини- обгоріла брошка-троянда)

- Чи було кохання героїв взаємним?  (Так)

-Як автор підводить нас до цієї думки? (Балерина полинула в вогнище за солдатиком і згоріла з ним)

2. Вирішення ключового питання.

 -   Щасливий чи кінець у казки ? ( І так і ні )

-      Яку думку автор заховав між рядків ?

- Давайте зверним увагу на назву твору, чому саме так назвав свій твір автор?

-Чи не бачите ви в ньому  ще якесь значення?

У цій казці подвійний зміст :

Стійкість - вміння впевнено стояти на одній нозі. І другий - стійкість - це сила духу. Події в казці дитячі , а почуття справжні , гідні поваги . І читач разом з олов'яним солдатиком долає , перемагає в собі слабкість. Душа очищається , стає сильнішою духом.

 2. Вирішення ключового питання.

Чи можемо ми сказати, що добро в цій казці перемогло зло?

 (Так, бо заздрісного гнома ніхто не поважає і не пам’ятає, а серце і троянда залишилися символом кохання і краси)

ІV.Підсумок, оцінювання.

Казкар вважав, що навіть дрібні предмети чи іграшки здатні передати великі почуття, затронути будь яку душу, розтопити лід, зародити кохання…

Дарую вам на згадку ці сердечка ( хлопцям) і троянди (дівчаткам), щоб ви завжди пам’ятали, що справжні почуття не піддаються дії злих гномів, а кохання-вічне.

VІІІ. Домашнє завдання.

Скласти казку про улюблену іграшку, або шкільний прилад.