Тема.  Добро і зло у світовій літературі.

Мета.  Вчити учнів знаходити паралелі між добром і злом у творах світової

літератури.

Розвивати навички компаративного аналізу, логічне мислення учнів, усне мовлення, вміння вести дискусію.

Виховувати доброзичливе ставлення до інших, почуття взаємо-допомоги, взаємодовіри, взаєморозуміння, морально-етичні норми життя.

Обладнання. Комп'ютер, диск «Інтерв'ю із Богом», Біблія, мікрофон,

роздавальний матеріал «Як правильно вести дискусію», словники.

На дошці плакати із висловами про добро і зло:

«Раз добром зігріте серце вік не прохолоне» Т.Шевченко;

«Не знаю, що краще – чи зло, що приносить користь, чи добро, яке несе шкоду» Мікеланджело;

«Добро є те, що ніким не може бути визначеним, але що визначає все» Л.Толстой;

«Найкраще знає, що таке добро, той, хто випробував зло» Англійське прислів'я

Епіграф.

Добро і зло у вічнім серці,

Їх відлуння – на устах,

Сліди лишає на серці

І віддзеркалює в очах..

Валерій Дідух

 

Хід засідання

І. Організаційний момент

Рольова гра «Добре сонечко».

- За вікном погана погода. Сонце закрили сірі хмари. Його потрібно врятувати. Для цього треба, щоб кожен із нас, усміхаючись, по черзі називав слово чи словосполучення слів, які асоціюються у вас із чимось приємним, життєрадісним. А я малюватиму із ваших слів промінчики сонечку. І вірю, що найближчим часом надворі випогодиться.

(Думки учнів. Вчитель записує слова-промінці на дошці до намальованого заздалегідь сонечка).

 

ІІ. Повідомлення теми і мети засідання

Слово вчителя зарубіжної літератури.

- Добро і зло – ці філософські категорії завжди ідуть поряд. Чому? Чи не краще змінити світ на повний позитив? Саме про ці вічно суперечливі філософські категорії ми і будемо говорити сьогодні.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

Робота з роздавальним матеріалом «Як правильно вести дискусію».

- Оскільки, кожен із вас, я вважаю, захоче висловити свою думку, яка іноді не буде співпадати з думками вашого друга, то для успішного проведення засідання пригадаємо правила ведення дискусії завдяки роздавальному матеріалу.

1. Перед тим, як вступати в дискусію, подумай, чи достатньо ти обізнаний з  цим питанням.

2.      Вислухай співрозмовника, зрозумій, що він пропонує, з'ясуй мету дискусію.

3.      Умій слухати, стежити за перебігом полеміки.

4.      Визнач, з чим саме ти згодний, а з чим — ні.

5.      Добери переконливі докази, підтверджені фактами, аргументуй свій погляд.

6.      Критикуй думку, а не людину, яка її висловила.

7.      Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості.

8.Пам'ятай, що у будь-якій полеміці головне — пошук і знаходження істини, а не висміювання противника.

9.   Зроби підсумок. З'ясуй позитивні результати для себе, опонента та зроби відповідні висновки.

 

Складання «асоціативногокуща».

(На дошці написано слово «добро». Учні придумують слова-асоціації до нього.)

- Добро – чесність, ввічливість, щастя, совість, світло, любов, гуманізм.

Радість, щастя, приємні відчуття навіює як дітям, так і дорослим пісня нашого дитинства. Послухаймо.

 

Звучить пісня «От улыбки станет всем светлей».

 

Читання поезії Г.Комар «Щастя».

- Як ви говорили, добро тісно переплітається із поняттям «щастя». Як його бачить Галина Комар зараз почуємо.

 Кажуть, що по світу ходить собі щастя.

Хто його зустріне – усе йому вдасться.

І його шукають люди, і за ним питають,

Та яке те щастя – і самі не знають.

 

Для одних – це гроші, машина і хата,

Для інших – кар’єра і гарна зарплата.

Для когось – це діти, сім’я і родина.

А для когось щастя – кохана людина.

 

Дехто каже: «Щастя – це друзі хороші,

Бо ти їх не купиш ні за які гроші».

А хтось – що здоров’я – все інше дарма,

Бо більшого щастя на світі нема.

 

І шукають його люди, десь на чужині,

А воно насправді ходить в рідній стороні:

У батьківській хаті, в пісні солов’я.

У квітах, що пахнуть п’янко край вікна.

 

У барвистій веселці, у небі голубому.

У вечірній зіроньці, сонечку ясному,

У полях безкраїх, в колоску зернини.

Та найбільше щастя – в усмішці дитини


Бесіда за Біблією.

- Усі ми, християни, добре розуміємо, що найважливішої книгою світу є Біблія. Саме із цієї першої пам’ятки літератури людство черпало

 

настанови для життя. Мойсей зніс у таблицях 10 заповідей божих із

гори Сінай. Пригадаймо їх.

(Зачитування 10 заповідей божих).

 

- А от відповідь на питання: «З якого часу тягнеться суперечка

між добром і злом» спробує дати вчитель основ християнської етики.

 

Виступ вчителя основ християнської етики.

- Філософський словник подає таке трактування слова «добро»:

Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій, принципів і норм поведінки.

 Відповідно,

Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження.

 Отож, добро і зло – це категорії, які вживаються при моральній оцінці окремих явищ, вчинків, мотивів діяльності людини. Що ж про це говорить Святе Письмо? Бог створив світ - і це було добро. Але перші люди Адам і Єва згрішили - це зло, і були вигнані Богом із раю. Боротьба добра і зла – це яскравий приклад відносин між дітьми перших людей Каїном і Авелем. Навіщо ж тоді зло на світі? Можливо, для рівноваги, для спокути гріхів, для їх розуміння...

 

«Метод мікрофону». Продовж речення.

- Зараз ми спробуємо висловити свої думки у мікрофон. Я починатиму фразу, а ви її продовжіть, будь ласка.

(Вчитель у іграшковий мікрофон говорить слова: « Мені добре, коли мої рідні здорові». Потім передає мікрофон учням, кожен висловлює свою думку на стандартний початок:

Мені добре, коли ...

Сенс мого життя...

Добрий вчинок – це...)

 

- Пригадайте, будь ласка, хто із письменників світової літератури звертався до змалювання позитивних героїв, і на прикладі добрих вчинків показували, як потрібно жити людині на землі.

(Мауглі, живучи серед світу тварин, залишався вірним, добрим, розумним;

Герда, незважаючи на перешкоди, не зупиняється ні перед чим, іде шукати Кая – свого друга, пасербиця у казках ніколи не забуває про ввічливість та добре розуміє, що лише працюючи можна добитися успіхів у житті. Прометей, незважаючи на могутність і злість Зевса, приносить людям вогонь та вчить різних ремесел. Робінзон Крузо не опускає рук навіть на безлюдному острові, підтримку знаходить у читанні святого письма. Айвенго – справжній лицар честі, Фауст, Майстер і Маргарита, Стариган з крилами...)

 

Завдання для художників. «Намалюй».

- Твори світової літератури ще раз доводять, що добро і зло тісно переплітаються між собою. То де ж, на вашу думку, знаходиться людство, якщо добро і зло зовсім поряд?

(Учні на аркуші паперу із словами «добро» і «зло» малюють людину, яка ніби то розривається між добром і злом).

 

Бесіда за плакатами із висловами.

- У всьому поганому у своє житті ми звинувачуємо потяг людства до матеріальних речей. А як вважаєте ви, чи, дійсно, причина зла у тому

 

матеріальному, а не духовному, що є у нашому житті. Як можна

пояснити слова: «Матеріальні речі – це не зло, зло – це наше

ставлення до цих речей”?

- Справді, «Щасливий не той, хто багато має, а кому мало треба». Михайло Булгаков у знаменитому творі «Майстер і Маргарита» словами Воланда, тобто сатани, говорить: «Що би робило ваше добро, якби не було на світі зла?» .Як можна пояснити ці слова?

 

Складання «асоціативногокуща».

- А зараз спробуємо добрати асоціації до слова «зло».

(Зло - егоїзм, жорстокість, вбивство, заздрість).

- А що про зло говорить Біблія?

 

Виступ вчителя основ християнської етики.

(У виступі можна використовувати цитати із Біблії: «Твори добро тим, хто ненавидить вас. І моліться за тих, хто вас переслідує... » Євангеліє від Матвія 5;44, «Даруй світло, і тьма згине сама по собі»).

 

Рольова гра «Усе погане - за вітром».

- Пригадайте, будь ласка, погані ваші вчинки, про які ви б не хотіли згадувати. Напишіть їх на листках і скидайте у чашу.

(Учні записують на аркушах паперу свої негативні якості характеру чи погані вчинки. Вчитель збирає написане, складає у чашу вкриту фольгою і підпалює написане. Пам'ятайте про правила безпеки).

 

- Вміти любити і прощати, вміння визнавати свої помилки чи неправильні вчинки – це, повірте, велике мистецтво кожної людини. Сьогодні ми «спалили» усе погане, але пам’ятайте, що там, на межі між раєм і пеклом не буде кому запитувати про ваші недоліки і палити їх, тому робіть у житті усе так, щоб піти у потойбіччя з чистою душею.

- Література дає можливість пізнати і зрозуміти, а також повчитися на досвіді різних країн світу. Пригадайте твори світової літератури, в яким змальовано негативних героїв і їхні вчинки.

(Учні характеризують образи Гобсека, Раскольнікова, Доріана Грея, Жюльєна Сореля).

 

ІV. Підсумок засідання

Бесіда за легендою-притчею.

Старий індієць одного разу сказав синові:

- У людині живе два вовки: Добро іЗло.

- Який же сильніший, який перемагає?

Мудрий індієць відповів:

- Той, якого ти годуєш!

Саме слово, книга, гарні та гідні приклади є поживою для доброго вовка у нашому житті.

- То з кого слід починати перетворювати світ на добрий. Звичайно, перш за все, із себе. Бо як говорив ще у 6 столітті до нашої ери філософ Лао Цзи: «Чтобы мир царил на земле, народы должны жить в мире. Чтобы между народами был мир, города не должны восставать друг против друга. Чтобы в городах был мир, соседи должны находить общий язык. Чтобы между соседями был мир, нужно, чтобы в каждой семье было согласие. Чтобы в семье был мир, каждый должен отыскать его в своем сердце».

 

 

Читання поезії Галини Кузь.


Чому ми підсоблюємо зло, -

Без нас це є кому робити.

Добру стараймось підсобити.

Нехай укотре тобі не повезло...

 

Як місця злу в нас не було б,

Усе красиве ожило б

Добро весною зацвіло б,

Усім би щастя принесло!

 

Нехай добро росте для нас.

Нехай і волю, й силу має!

Добро – і світ увесь тримає!

Тож, добрі люди, в добрий час!

 

Добру сприяймо на Землі.

Хоч перепони чималі!

Щоб щезли сили темні і злі,

Ми щиро Бога помолім!


Перегляд відеофрагменту «Інтерв'ю з Богом».

Людино, зупинися на хвилинку,

Задумайся над сутністю буття.

Для чого ти прийшла в земну долину,

Для чого Господь дав тобі життя?

Для чого ти вдихаєш це повітря?

Для чого тобі дано зір та слух,

Ти відчуваєш тепло, холод, світло...

Людино! Ти є витвір Божих рук!

 

Рольова гра «Рецепти доброти у колі злагоди».

- Візьмемось, друзі, разом всі за руки,

нехай єднає нас тепло сердець.

Розділимо на всіх і щастя, й муки.

Й біда міліє поруч хай, не десь.

- Придумайте найоригінальніший рецепт – засіб, який би допомагав людям позбавитися від негативних якостей і зробить усіх добрішими.

(Усі учасники беруться за руки і кожен виголошує свій «рецепт доброти»).

 

Підсумкове слово вчителя.

- Доброта проявляється саме у вчинках людей, а не в словах. Найкращі поради, як ми сьогодні ще раз переконалися, знаходимо у Біблії. «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе, і ніколи не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі».

Поспішайте творити добро. Нехай це буде лише щира посмішка чи мудра порада.