Тема : Туве Маріка Янсон «Капелюх чарівника». Чарівність художнього світу твору.
Мета уроку: ознайомити учнів з цікавими сторінками життя та творчості письменниці, книгами про фантастичних героїв - Мумі-тролів автора; зацікавити ними, вчити розуміти своєрідність образів головних героїв казки,розвивати уяву, спостережливість, формувати навички роботи з книгою, вдумливого побіжного читання; вміння висловлювати свої враження та думки; виховувати інтерес до вивчення сучасної літератури, любов і пошану до її авторів і цінностей, які вони утверджують;.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: мандрівка в чарівний світ героїв твору.
Обладнання: мультимедійна презентація життя та творчості Туве Янсон, серія книг про Мумі-тролів, ілюстрації, комікси до твору «Капелюх чарівника».
Нехай зустрічаються зі мною
в моїх книжках!..
Туве Янсон
Хід уроку:
І.Організацій момент
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Емоційне введення до уроку. (Перегляд фрагменту мультфільму).
Чи знаєте ви цих героів? Хто автор? Що можете повідомити?
1. Вступне слово вчителя
Не дивно, що ви не так багато знаєте про цих чарівних створінь, про те, звідки вони прийшли до нас. Сьогодні на уроці ми дізнаємось про письменницю, яка подарувала дітям всієї планети казки про Мумі-тролів, все незнайоме і знайоме про казкових героїв. Здійснимо віртуальну подорож до Фінляндії, Швеції. Герої Т.Янсон розмовляють шведською мовою, бо у Фінляндії, звідки родом казкарка, мови державні дві – фінська та шведська. Познайомимось з прекрасною долиною Мумі-тролів.
ІV.Актуалізація опорних знань
Робота за розділами підручника «Літературна розминка» і «Довідка Кота Ученого»
V.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1.Віртуальна подорож. Перегляд презентації (Слайд-1-5)
1. Швеція – чарівна країна казок та міфологічних істот. (розповідь про країну)
2. Фінляндія – країна Санта-Клауса та Туве Янсон.
3. Туве Янсон – відома швецька художниця та письменниця. (презентація "Життя і творчість Туве Янсон")
4. Чарівна долина Мумі-тролей (презентація книг про мумі-тролей, розповідь про вигаданих письменницею героїв)
1.Розповідь вчителя
Закінчивши середню школу, Туве Янсон вивчала художнє мистецтво у Гельсінкі, Стокгольмі, Флоренції, Парижі. Її живописні роботи було представлено на багатьох виставках Фінляндії і Швеції, а першу персональну виставку було відкрито у Гельсінкі у 1943 р. Вона любила англійську літературу і тому з особливим запалом працювала над малюнками до книг Льюїса Керролла та Джона Толкієна.
Учень. Багато часу Туве проводила у бабусі, яка жила біля лісу в містечку Бліда. Цей ліс у мріях дівчинки ставав казковим. Вона придумувала його мешканців. Одного разу Туве Янсон сперечалася про щось зі своїм братом Ларсом і, передражнюючи його, намалювала на стіні маленького бегемотика. Маленька Туве тоді й не знала, що зватимуть його — Мумі - троль, і згодом він стане найвідомішим казковим персонажем. (Слайд 6)
Вчитель.
Які вони Мумі-тролі – казкові герої Туве Янсон?
Якими рисами характеру наділила їх письменниця і художниця?
2. Розповідь вчителя.
У 1938 письменниця написала і проілюструвала свою власну книгу — казкову повість «Малюк троль та велика повінь» (1942) — і, нарешті, «…відчула справжню свободу, коли сама почала виконувати обидва види роботи». Але перша книга ще нікому не відомої письменниці побачила світ лише через три роки (1945). Вона написала ще одну книгу — «Мумі-троль і комета» (1946), згодом ще одну — «Диво-капелюх»(1949), і ще, і ще… Так з'явилося чимало надзвичайних книг з оригінальними малюнками.
Популярність Туве Янсон - письменниці дуже швидко вийшла за межі її рідної Фінляндії. Книги про Мумі - тролів були написані шведською мовою. Нині вони відомі у всьому світі, оскільки їх перекладено більше ніж 30 мовами. (Дев'ять книг про мумі - тролів, виданих Видавництвом Старого Лева (Львів) тепер можуть читати рідною мовою й діти України. Переклад здійснила Наталія Іваничук, викладач норвезької мови та Директор Центру країн північної Європи при університеті імені Івана Франка у Львові).
(Слайд 7)
За свої казкові твори Туве Янсон отримала високі відзнаки різних країн:
· Премія імені Нільса Хольгерсона кращому дитячому письменнику року (1953);
· Медаль Г.Андерсена за внесок у розвиток дитячої літератури (1966);
· Премія Шведської академії мистецтв (1972);
· Золота Президентська медаль Фінляндії (1976);
· Почесне звання доктора мистецтвознавства університету Гельсінкі (1978);
· Премія імені Сельми Лагерлеф за внесок у літературу (1993);
· Літературна премія Американо-Скандинавського культурного фонду.(1996).
З 2002 року у Фінляндії засновано премію імені Туве Янсон, яку вручають письменникам, котрі пишуть для дітей. (Слайд 8-9)
3. Коментоване читання фрагментів першої глави казки Туве Янсон «Капелюх чарівника».
4. Словникова робота-
Слово «троль» у перекладі зі скандинавської мови означає «чаклунство», «чари». Легенди про тролів виникли у Скандинавії.
Тролі за скандинавськими переказами та легендами великі, страшні, вайликуваті чудовиська. Це злі карлики, велетні, чаклуни, відьми, тобто вся «темна сила», яка часто намагається нашкодити людям.
- А Мумі-тролі з казкової країни Туве Янсон схожі на фантастичних і потворних істот зі скандинавського фольклору?
- Що спільного між стародавніми скандинавськими тролями та світом мешканців долини Мумі-тролів? (Це казкові істоти) (Слайди 9-10)
6. Робота з інформаційними картками. «Навчаючись сам, навчаю інших».
(Кожен учень отримує інформаційну картку, опрацьовує її, після цього інформує інших учнів, використовуючи мультимедійну презентацію – Слайди 11-19).
VІ. Рефлексія. Узагальнення вивченого (Слайд 20)
- Як ви розумієте епіграф до уроку?
- Чому казки Туве Янсон такі популярні у світі?
- Чи подобаються вам Мумі-тролі, чим саме?
Вчитель.
В містечку Наанталі побудований парк мумі-тролів. Парк працює тільки влітку, бо взимку мумі-тролі сплять.(Слайд 21)
Персонажі книг про мумі – тролів зображені на літаках фінської авіакомпанії Finnair, їх зображують на сувенірах, вони є частиною масової культури Фінляндії. (Слайд22)
«Кожна дитяча книжка має містити в собі стежку, перед якою дорослі зупиняються, а дитина йде далі», - повторювала Туве Янсон.(Слайд 23-26)
VІІ. Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання
Для всіх учнів.
Прочитати казку Туве Янсон «Капелюх чарівника».
Завдання за бажанням
1. Намалювати власні ілюстрації до казки.
2. Скласти міні-тест до прочитаної казки.