Урок№

Тема: Рюноске Акутагава «Павутинка». Майстер японської новели. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі. Філософський зміст твору. Підтекст.

Мета:  ознайомити учнів із життям і творчістю Р. Акутагави, розширити знання про притчу як літературний жанр; розвивати навички виразного читання прозових творів та їх коментування, визначення прихованого повчального змісту, виділення фантастичних елементів; розкрити  філософський  зміст притчі; розвивати мовлення, вміння доводити свою точку зору; виховувати толерантне відношення до людей, гуманістичне світобачення, доброту, готовність допомогти ближньому.

 Обладнання: текст твору, підручник, комп’ютер, проектор, презентація до новели, таблиця питань, «дерево передбачень», картка аргументів.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу

                                                    Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Введення в нову тему

1.            Вчитель:

Поворитимемо на уроці про японську літературу та культуру. У курсі за­рубіжної літератури це не перша наша мандрівка.

Згадайте твори японської літератури, які ми вивчали у попередніх класах. (Японські народ­ні казки «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик», «Момотаро, або Хлопчик-Персик», хоку Ма цуо Басьо.)

Чи знаєте ви Японію?

1.Японська вишня, один із символів Японії. (Сакура.)

2.Різновид східного бойового мистецтва. (Дзюдо.)

3.Національний одяг японців. (Кімоно.)

4.Маленькі дерева, що спеціально вирощують у горщиках. (Бонсай.)

5.Двобій спортсменів великої ваги. (Сумо.)

6.Маленькі скульптурні фігурки, різновид ста­ровинних брелоків. (Нецке.)

7.Мистецтво складання букетних композицій. (Ікебана.)

8.Квітка, яку шанують японці; є емблемою ім­ператора. (Хризантема.)

9.Трирядковий вірш. (Хоку.)

10.Величезна океанська хвиля страшної руйнів­ної сили. (Цунамі.)

11.Столиця Японії. (Токіо.)

12. Саморобки з паперу. (Оригамі.)

13.Японський національний театр. (Кабукі.)

14.Найвища точка Японії, вулкан. (Фудзіяма.)

Розповідь про письменникка

Майбутній письменник народився 1 березня 1892 р. в Токіо в годину Дракона дня Дракона року Дракона, і тому його назвали Рюноске (перший ієрогліф означає «дракон»). Батьком майбутнього письменника був торговцем  молоком, який мав у власності пасовища на околиці Токіо. Мати належала до сімї Акутагава, в якій згодом виховувався знаменитий письменник.

Рюноске навчався «на відмінно» в токійській школі, вже в 11 років видавав шкільний рукописний журнал, а згодом  вступив до коледжу вивчати англійську літературу. Після закінчення коледжу – на англійське відділення Токійського університету.

З 1916 року викладав англійську мову в Морському механічному училищі. Це були найбільш плідні роки в його житті – за дев’ять місяців він створив близько двадцяти новел, есе та статей. У цей час працював у газеті.

Акутагава став неперевершеним майстром короткого оповідання, традиції якого мають в Японії глибокі і давні корені. У творах письменника прослідковується проблема егоїзму як гостра проблема суспільства в цілому.
Акутагава все життя страждав галюцинаціями і безсонням, це передалося у спадок від матері, яка страждала психічним розладом. У 1927 році покінчив із собою, прийнявши смертельну дозу вероналу.

У 1935 р. Кікуті  Кан, друг письменника,  заснував премію ім. Р.Акутагави, якої раз на рік удостоюються молоді літератори Японії і донині.

3.2. Історія написання новели

Новела «Павутинка» уперше була надрукована в журналі «Червоний птах», який видавала група японських письменників у 1918-1936 pp.спеціально для дітей з метою розвитку їхньої моралі й талантів. Рюноске Акутаґава прагнув у цьому творі бути зрозумілим дітям і водночас хотів утілити глибокий моральний зміст .

§    А що таке мораль?

Далі ми й поговоримо про моральні цінності, вивчаючи новелу. Але перш за все, що ми називаємо новелою?

3.3. Робота з теоретико-літературними поняттями

§    Новела (італ.novella – новина) – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.

§    Притча –

 Словникова робота

Будда

Річка Сандзунокава

Шпиляста гора

Рі

. Робота над змістом новели

Побачити людину істинну, справжню можна тільки тоді, коли на її долю випадає якесь випробування. І тільки в такій ситуації виявляється і людське добро, і людський егоїзм. Спробуємо простежити цю істину в новелі японського митця.

§    Коли та де відбуваються події новели? (Дія відбувається вранці, в райському саду та в пеклі).

§    Що може символізувати ранок? (Початок нового, схід сонця, надія, переродження душі…).

§    Хто є головними героями притчі?

§    За що Кандата опинився в пеклі? Зацитуйте.

§    Хто такий Будда? (Будда – основоположник релігії буддизму; духовний учитель)

§    За що Будда дав шанс Кандаті вибратися з пекла?

§    Діти, а ви як думаєте, для чого Будда дав йому, страшному лиходієві такий шанс? (Для очищення душі).

§    Як Будда допоміг Кандаті? Зачитайте

§    Які муки терпів Кандата в пеклі? Зачитайте?

§    Поміркуйте, Чому Кандата не вибрався з пекла? Знайдіть і зачитайте кульмінаційний  момент новели.

§    Чому павутинка розірвала не під Кандатою, а над ним? (Якби павутинка обірвалася під Кандатою, то він потрапив би до раю, а автор нам хотів показати, що людина повинна відповідати за свої гріхи.)

§    Про яку рису свідчить такий вчинок Кандати? (Це і свідчить про егоїзм Кандати, він дбає тільки про себе, намагається врятувати тільки себе.)

§    Яким описом завершує свій твір Акутагава? Чому саме так?

§    Чому у Будди було смутне обличчя? (У новелі Р.Акутагава показує безмежний людський егоїзм, який є насправді страшним злом. І допоки особистість не звільниться від нього, то вона приречена на вічне пекло. Тому  Будда страждає від того, що Кандата не витримав випробування, не використав свій шанс на визволення з пекла. У цьому випадку зло залишилося злом.)

§    Зачитайте останні рядки новели.

 Коментар учителя

Те, що є символом довершеності у творі: Кандата не дістався раю, на відчув невимовно приємних пахощів лотосів, не милувався їхніми білосніжними, як перлина, пелюстками, не розпочав нове життя.

Отже у творі є характерні для японських традицій символи. Запишіть до зошитів символічне значення лотоса.

§    Що символізує павук? (мудрість, багатство, фортуну)

ІV. Закріплення ЗУН

4.1. Визначення теми та ідеї новели «Павутинка»

Тема: Будда дає шанс Кандаті вибратися з пекла; протистояння добра і зла.

Ідея: тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і злагоді зі світом; людина  несе відповідальність за кожний свій вчинок; щиросердне каяття дає можливість духовно очиститися, почати життя спочатку. (Учні записують тему та ідею у зошит.)

V. Підсумок уроку

5.1. Який життєвий урок ви винесли для себе на майбутнє?

Кожна людина має право вибору, однак всі ми відповідаємо за те,  що робимо протягом життя. Жоден вчинок не залишається без наслідків.

VI. Оголошення і коментар домашнього завдання

§    Дати назву частинам новели (письмово).

§    Написати міні-твір  «Як ви вважаєте, чи дасть  Будда другу  можливість Кандаті  на порятунок із самого низу пекла?» (яка деталь з притчі  допоможе вам відповісти на це питання?) або намалювати ілюстрацію до твору.

 

 

Download
Рюноске Акутаґава.pdf
Adobe Acrobat Document 244.8 KB
Download
Павутинка Урок 1-конвертирован.pdf
Adobe Acrobat Document 1.9 MB