Тема : Повість М. В .Гоголя „Ніч перед Різдвом”.

Мета: познайомити учнів з традиціями і звичаями, з побутом і віруваннями слов’янських народів через епоху, відображену в повісті “Ніч перед Різдвом;створити умови для розвитку в учнів умінь порівняльного аналізу, роботи у творчих групах; розвивати в учнів логічне мислення, навички виразного читання, вміння логічно мислити;сприяти вихованню у школярів інтересу до народних традицій, національної культури; формування патріотичних почуттів та морально-естетичних ідеалів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань(Додаток №1. Слайд №1)

Слово вчителя

– Микола Васильович Гоголь… Яка талановита і загадкова особистість. Росіяни називають його Николай Васильевич, українці – Микола Васильович, а італійці – «синьор Николло», а для всього світу він просто Гоголь – великий чарівник слова, ясновидець, наділений даром проникати в найсокровенніші таємниці людської душі.

ІІІ.Оголошення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми доторкнемось до подій загадкових, фантастичних і романтичних описаних у повісті «Вечори на хуторі біля Диканьки». Збагатимо наші знання щодо біографії М.Гоголя , дамо характеристику героям , розвиватимемо здібності.

V Вивчення нового матеріалу

Микола Васильович Гоголь(20 березня 1804 р. - 1852 р.)

М.В.Гоголь народився 20 березня 1804 року в с.Великі Сорочинці, Полтавської губернії. Його батько писав п'єси, ставив театральні спектаклі. В дитинстві М.Гоголь багато читав художніх книжок, що сформувало літературні смаки майбутнього письменника. Дальше М.Гоголь навчався в полтавському училищі та "Гімназії вищих наук" в Ніжині, в якій він вчився з 1821 по 1828 рік. Серед його наставників був професор Н.І.Білоусов, що під його керівництвом М.Гоголь брав активну участь в випуску рукописного журналу "Північна зоря". В цей час М.Гоголь створює першу свою поему "Ганц Кюхельгатен". Успіху поема не мала.

В 1829 р. М.В.Гоголь закінчує гімназію і переїздить в Петербург. Надалі продовжує писати: повість "Балаврюк або ніч перед Івана Купала...". На протязі початку літературної творчості М.Гоголь знайомиться з Жуковським, Дельвігом і головне з Олександром Пушкіним. Дружба з О.Пушкіним стала щастям для М.Гоголя. Геній благословив генія.

Гоголівські "Вечори на хуторі поблизу Диканьки" перекликаються по духу з Пушкінськими "Русланом і Людмилою". В ньому – свято народного духу. А згадаємо як починається "Майська ніч..." –

"Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі! Вдивіться в неї".

Уже півтора  століття читачі любуються персонажами "Сорочинського ярмарку". В цей час М.В.Гоголь – викладач одної із кафедр Петербурзького університету – повен літературних задумів.

В 1835 р. буди надруковані його дві книги – "Миргород" і "Арабески".

Ідеал художника виражається в повісті "Тарас Бульба", в повісті, де оспівана духовна висота особистості і народу, що прагне національної і соціальної свободи.

В 1842 році світ познайомився з третім томом зібраних творів М.Гоголя – циклом петербурзьких повістей. Одну за одною створює М.Гоголь свої п'єси і повісті: "Каяття", "Ніс", "Старосвітські поміщики", "Шинель". Але ці твори не вичерпують художній спадок М.В.Гоголя. Він автор геніальної комедії "Ревізор" та монументальної епопеї "Мертві душі". Створення цих творів є істинний подвиг письменника. Вони створили цілу епоху в художньому пізнанні життя.

Психологічна глибина, створених в них реалістичних типів, естетична неповторність гоголівських творів, історичний оптимізм письменника відносно майбутнього Росії, - все це є великим вкладом в духовне життя народу.

Цими шедеврами мистецтва Гоголь увійшов в світову літературу, і його ім'я стало в один ряд з такими іменами, як Сервантес, Мольєр, Шекспір, Гете, Бальзак, Діккенс і т.д.

Помер М.В.Гоголь в 1852 р.

В усьому світі зараз надзвичайно широкий інтерес до творчості М.В.Гоголя. Виходять з друку його книги, ставлять на сцені його п'єси, знімають кінофільми за мотивами його творів.

Цікаві факти про Гоголя

1.      В сім’ї Гоголів було дванадцять дітей: шість хлопчиків та шість дівчаток. Мати була першою красунею, яку видали заміж у 14 років за чоловіка старшого за неї вдвічі.

2.      Коли майбутній письменник навчався в школі, він добре встигав тільки в російській словесності і в малюванні. Але був слабкий у мовах, а твори писав досить посередньо.

3.      Це може здатися дивним, але у Гоголя була пристрасть до рукоділля. Він любив в’язати на спицях, кроїти одяг, ткати пояса, шити шийні хустки.

4.      Микола Гоголь любив готувати. Він часто пригощав друзів смачними галушками та варениками. Ще він варив особливий напій, який жартома називав «гоголем-моґелем».

5.      Письменник був солодкоїжкою. Він носив у кишенях і постійно гриз шматочки цукру.

6.      Гоголь завжди соромився свого носа, і тому просив художників на картинах зображувати його трішки коротшим. Тому на всіх портретах його ніс виглядає по-різному.

7.      З 1836 року М. Гоголь проживав за кордоном майже десять років. Він був у Франції, Італії, Німеччині, Швейцарії, в Єрусалимі.

Група літературознавців (Слайд №2)

Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

Повідомлення про збірку „Вечори на хуторі біля Диканьки”(Слайд №3)

1.      Перша книга Миколи Гоголя – «Вечори на хуторі поблизу Диканьки». Вона складається з двох томів. Перший том вийшов 1831 року, а другий — 1832.

2.      Розповіді книги нібито зібрав і видав «пасічник Рудий Панько».

3.      Частина перша

— Сорочинський ярмарок

— Вечір проти Івана Купала

— Майська ніч, або Утоплена

— Втрачена грамота

4.      Частина друга

— Ніч перед Різдвом

— Страшна помста

— Іван Федорович Шпонька та його тітонька

— Зачароване місце

Учитель. Сьогодні ми працюємо з повістю „Ніч перед Різдвом”. А що ж таке Різдво? Це одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди чекають і зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників зверталися до теми Різдва.

Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь.(Слайд №4)

Група фольклористів

1.      Улюбленою розвагою молоді в святвечір напередодні Різдва (6 січня) було колядування. Хлопці та дівчата ходили по селу і співали під вікнами колядки – короткі обрядові пісні з побажанням господарям будинку добра і благополуччя. Ті на сплату за побажання обдаровували колядників смачною і ситної їжею. Чим багатше частування, тим ситніше буде майбутній рік.   Демонструється фрагмент фільму (момент колядок)(Слайд №5)

Сприйняття та засвоєння  твору

Завдання 1.Складання  таблиці «Герої твору» «Ніч перед Різдвом»

Реальні герої                  

Фантастичні герої 

Оксана

Чорт

Вакула

Відьма

Козак Чуб

 

Цариця

 

Пацюк

 

Підведення підсумків       Домашне завдання: до кінця дочитати

Урок№

Тема. М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Система образів повісті. Тема кохання.

Мета. Вдосконалювати навички характеристики героїв твору; простежити зміни в характері і поведінці Оксани; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,  уважність, вміння логічно мислити;; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

-Розказати про життя Гоголя

- Розкажить про творчисть

- На які теми писав

-Що таке повість?

- З яких частин складається книга «Вечори на хуторі..»

1) Гра  „Впізнай героя”.

Учитель. В.Г.Белинский відмічав:  "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".Тому,  я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

-Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка, ноги тонкі. ..(Чорт).

-".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" (Оксана).

-„... мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна  ні погана собою ” (Солоха).

-„... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі.” (Дяк). 2. "...Був удівець; вісім скирт хліба завжди стояли перед його хатою. Дві пари добрих волів раз у раз висовували свої голови з плетеної повітки на вулицю й мукали, коли бачили куму-корову чи дядька,товстого бугая..." (козак Чуб)

- "...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших  свиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто..." (Чорт)

- "Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі..." (Вакула)

-. "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному". (Солоха)

- "...Коваль побачив перед собою невисоку на зріст жінку, дещо навіть повну, напудрену, з голубими очима, яка велично посміхалася і, здавалося, вміла підкоряти собі все". (Цариця)

- "Незважаючи на невисокий зріст, ширину він мав вагому. До того ж його шаровари були настільки широкі, що, який би великий не робив він крок, ніг не бачили, і здавалося, - винна бочка рухалася вулицею. Можливо, саме це дало привід прозивати його Пузатим". (Пацюк)

Тест

 1) Як називалося село, в якому  жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто  по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе. (Дяк)

9) За  чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота з текстом

- А що вам відомо про Вакулу?

- Підтвердьте рядками з тексту.

-.Чи виконав коваль Вакула свою обіцянку? Хто допоміг йому принести черевички?

-.Як вигадаєте, чи піддався коваль злій силі?

-.Які риси характеру притаманні Оксані? Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).

-У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)

-Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? (Їй, скоріше, подобалися його подарунки і відданість. Вона крутила ковалем на всі боки.)

-Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить …»

-Як ви думаєте, чому Оксана змінилась? Герой якого твору зарубіжної літератури змінився саме в Різдвяну ніч?

-Яку роль у долі  Вакули відіграли запорожці?

-Якими у творі зображені запорожці?

-Як закінчилося оповідання? Зачитати з тексту.

-.Які казкові персонажі діють у творі?

-Які елементи фантастики використовує автор?

Складання кластерів Правила створення кластера

1. По середині чистого листочка записуємо ключове слово чи речення теми.

2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.

3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні зв’язки.

4. Записуємо стільки ідей, скільки їх називають діти.

Тепер переходимо до наступної частини нашого уроку. Візьміть листочки і фломастери, які лежать перед вами. Складемо кластери на головних героїв.

Вакула. – сміливий, розумний,вірний, відданий, люблячий, дотепний, спритний.

Оксана– красива, вередлива, любляча, розумна, дотепна.

V. Узагальнення та систематизація вивченого
Рефлексія
- Порівняйте повісті М. Гоголя та Ч. Діккенса, вкажіть спільне.
1) дія відбувається напередодні Різдва;
2) Різдвяна ніч дарує диво — перетворює героїв (Скрудж перетворюється на доброчесну людину; Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи);
3) щасливий фінал;
4) фантастичні герої та події.

VІ. Підбиття підсумків уроку     

1.Гра ТАК-НІ

-       Події відбуваються напередодні Нового року.

-       Вакула кохає Оксану.

-       У Вакули і Чуба дружні відносини.

-       Молодь зібралася колядувати.

-       Вакула-майстер-коваль.

-       У Солохи стояло 2 мішки.

-       Оксана – вередлива красуня.

-       Їй 19років.

-       Твір має трагічний кінець.

-       Я мрію про таке кохання, як у головних героїв.

VІ Підведення підсумків уроку.

 Висновок

    Так, оповідання «Ніч перед Різдвом» закінчилося добре. Коваль Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана  ж «майже всю ніч картала себе вголос», - зазначає М. В. Гоголь. Це була не проста ніч. А різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Побачивши його вранці живим, сказала: «Мені не треба черевиків! Я і без черевиків…»- далі не договорила – зашарілася. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті-решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання.

Кожна різдвяна  і новорічна ніч закінчується відчуттям дива.

VІІ. Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання: написати твір – роздум на тему: «Які життєві уроки я виніс із подорожі сторінками повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом».