Тема: Китайська народна казка
«Пензлик Маляна»
Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці
Мета: розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями
про Китай, його культуру,з текстом народної казки; показати силу
мистецтва та його вплив на оточуючий світ; вчити аналізу творів
літератури та живопису, аналізувати вчинки героїв; виховувати
естетичний смак, потяг до прекрасного і прагнення долати
перешкоди на шляху до успіху.
Обладнання: карта світу, фотоматеріал про Китай, ілюстрації художника
Г. Спіріна до казки «Пензлик Маляна», ваза з сухим гіллям,
зображення китайських символів (фенікс, дракон)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми , мети, завдань уроку.
І1.Підготовка до сприймання навчального матеріалу.
1 Слово вчителя. (Звучить китайська мелодія).
Сьогодні ми вирушаємо в далеку Піднебесну країну, у дивовижний світ Давнього Китаю. І не тому, що китайський народ створив казку про Маляна і його чудовий пензлик, а ще й тому, що Китай – це країна великої і мудрої культури. Китай – це осередок однієї з найдавніших людських цивілізацій. Отже мають велику за обсягом, образну і розвинену усну народну творчість. Китайці пишуть ієрогліфами – невеликими малюнками, які означають склади і цілі слова. Такими ієрогліфами записана й китайська народна казка «Пензлик Маляна».
2. Робота з картою світу. Показ Китаю. Пекіна на карті.
3. Повідомлення учня або вчителя географії «Відомості про географію Китаю» з використанням фотоматеріалів.
Китай – одна з найстародавніших держав на земній кулі.
Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно – Китайського і Південно – Китайського морів Тихого океану. ЇЇ площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 971 мільйона чоловік. Столиця – Пекін. Китай має 22провінції і 5 автономних районів. У Китаї багата рослинність, у тому числі й рідкісна; є чимало природних копалин. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино – Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.
Люди вирощували рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.
4. Повідомлення учня «Матеріальна і духовна культура Давнього Китаю» з використанням фотоматеріалу.
Китайський народ у давні часи збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями.
Китай – батьківщина компаса (ІІІст. до н.е.), за допомогою якого ми можемо орієнтуватись на місцевості.
Китай – батьківщина паперу (105 р. н.е.). Китайці навіть перші випустили друковану газету.
Китай – батьківщина пороху (відомий з Хст.н.е.), з яким ми повинні бути дуже обережні, коли маємо справу з піротехнічними виробами.
Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили до інших країн.
Китай – батьківщина чаю. Зараз це найпопулярніший напій у світі.
Високого рівня досягла астрономія, математика, медицина, техніка.
Ще одна видатна споруда – Велика китайська стіна (221 – 207рр. до н. е.).
Релігія в Китаї – переважно буддизм.
Література Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тисячоліття до нашої ери збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя. Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво, музика, театр.
Це народ талановитий. Відомо, що один з багатіїв мав у Пекіні сад, де ювеліри створили штучний виноградник із золота, срібла і коштовних каменів. Майстри виготовляли чудові художні вироби, відомі у всьому світі: глиняні іграшки, декоративні вази, віяла, прикрашені узорами скриньки, розшиті різнобарвним шовком панно, різьблені вироби з кістки слона, з коштовних каменів.
5. Словникова робота: реманент, імператор, мотика, панно.
6. Читання казки «Пензлик Маляна» вчителем.
ІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Ми здійснили невелику подорож до Китаю і познайомилися з його культурою, ознайомились з казкою. А зараз, перед тим, як перейти до аналізу казки, проведемо фізхвилинку.
1.Фізхвилинка. Уявіть себе статуеткою, яка зветься «китайський болванчик»
(Діти під китайську мелодію повільно кивають головами, руками.)
2. Бесіда:
- Ваші враження від прочитаної казки.
- Що сподобалось у казці? Чому?
3. Бесіда з елементами цитування.
(Учні переказують текст від першої особи)
- Як звали головного героя і чому?
- Про що він мріяв? Що заважало здійсненню його мети?
- Що вразило вас в епізоді зі школою і вчителем? Передайте від першої особи відчуття Маляна?
- Які картини створював юний художник? ( Запис на дошці: птах, риба, реманент, драбина, білогривий конь, лук, стріли, журавель…)
- Чому Малян зображує саме рибок і пташок? ( У Давньому Китаї народилося вчення Фен – Шуй –« вітер і вода» - це мистецтво і наука про життя людини в гармонії з собою і оточуючим світом. Тому в китайській казці образи – символи, пов’язані з водою і повітрям, не випадкові.)
- А яких фантастичних риб і птахів ви знаєте з інших казок?
- Для чого описується сон?
- Як допомагав пензлик Маляну?
- Що Малян намалював першим? А чому потім став малювати реманент для селян?
4. Робота в групах.
1 група:
- Що ви дізналися про поміщика? (Дібрати слова з тексту).
- Чому він відмовився малювати поміщику?
- Як Маляну вдалося перемогти його?
- Чому він не домальовував свої картини?
- А як ви поясните «оживлення» журавля?
2 група:
- Що ви дізналися про імператора?
- Чому імператор хотів, щоб Малян зобразив саме Дракона і Фенікса?
- Чому в руках імператора малюнки перетворювалися на жахі?
- Мистецтво і злочин несумісні. Що наказав малювати імператор Маляну, коли той погодився взяти в руки пензлик?
- Що змусило імператора випустити Маляна на волю?
- Чому хлопець створив великі хвилі?
Підсумок: Які сходинки були у героя на його шляху до успіху?
праця
боротьба
праця(допомога іншим)
диво
праця(вчення)
мрія
3 група:
Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна «Журавлик»
- Який епізод казки відображено художником?
- Який фон ілюстрації?
- Чому саме такі фарби використав художник?
- Що символізує птах?
4 група:
Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна «Імператор»
- Хто зображений на ілюстрації?
- Як художник передав злий характер правителя?
5. Творче завдання.
Слово вчителя. Якщо б до ваших рук потрапив чарівний пензлик, що б ви намалювали?
Зараз ви отримаєте білі паперові квітки і розмалюєте їх.
(Учні працюють, звучить китайська мелодія. Потім кожен учень чіпляє квітку до гілочки.)
Наше сухе гілля розквітло! Ось які дива може творити людська праця і чарівна сила мистецтва.
ІІІ. Підсумкова евристична бесіда.
- Які риси характеру притаманні юному художнику?
- Доведіть прикладами з тексту, що Маляна був кмітливий і сміливий хлопець.
- Чому казка має таку назву? Яку назву казці дали б ви?
- Чому вчить ця китайська народна казка?
І\/. Домашнє завдання: скласти план до казки «Пензлик Маляна»
Літературна гра «Про кого так можна сказати?»
Завдання. Пояснити вибір і розтлумачити значення прислів’їв.(усно)
- Наша пісня – панам горе.
- Діло майстра величає.
- Багатий скаче, а бідний плаче.
- Бідність – не гріх.
- Панська просьба рівно з наказом ходить.
- Багач з бідного живе.
- Бідному завжди вітер в очі.
- Бідняк робить, а багачеві родить.
Використана література:
1. Художня культура Давнього і Середньовічного Китаю – Лук’янов С.О.
2. Всесвітня історія в 10 томах. Т.3 – Москва, 1958.
3. Повна енциклопедія Фен – Шуй. – Москва: «ЄКСМО Прес», 2001.
4.Китайська народна казка «Пензлик Маляна» - Журнал «Всесвітня література», 2001 №9.