Тема. Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки і детективу у творі.

 

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменниці; розкрити своєрідність роману «Мандрівний замок Хаула», допомогти глибше зрозуміти ідейно-художній зміст фентезі; розвивати образне та критичне мислення, зв’язне мовлення; сприяти вихованню інтересу до пізнання світу, до читання.

 

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

 

Епіграф:

 

Книзі потрібна дитяча фантазія.

 

Але ще більше дитячій фантазії потрібна книжка,

 

яка допомагає дитині жити та рости.

 

Астрід Ліндгрен.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент.

 

II. Актуалізація опорних знань.

 

Бесіда

 

-       Що означає для вас слово «фантастика»?

 

-       Що таке наукова фантастика?

 

-       Що таке фентезі? Коли ми дізналися це слово?

 

-       Чим, на вашу думку, фентезі відрізняється від фантастики?

 

-       Визначте риси наукової фантастики та фентезі, розподіліть їх у колонки:

 

фантастичний час і простір; світ, створений за законами магії

 

зв'язок зі стародавніми міфами та легендами; психологічна достовірність чарівного світу;

перемога Добра над Злом;

описує світ чітко, фізично і логічно, без надприродного;

зображення реальних проектів технологій, які ще не втілені;

передбачення майбутнього.

 

 

 

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

 

Слово вчителя

 

Технічні досягнення XXI століття підштовхують нас до думки, що нарешті казка стала реальністю. Але казкові події і казкові персонажі, захоплюючи своєю фантазією, примушують нс також розмірковувати про Добро і Зло, про їх одвічну боротьбу. Та й сама казка потрібна, щоб люди все ж таки зрозуміли: у цій боротьбі сторонніх немає, і людство існуватиме доти, допоки Добро перемагає Зло. Тому навіть наукова фантастика поступилася своєю першістю серед жанрів фантастичної літератури. Дедалі більше читачів, маленьких і дорослих, починають цікавитися жанром фентезі. Наріжним каменем цього жанру є здатність людини до необмеженої фантазії, творення чарівного світу з власною історією, яка обов’язково заснована на вирішенні моральних проблем.

 

-       Як ви розумієте слова Астрід Ліндгрен, що є епіграфом до нашого уроку?

 

IV. Оголошення теми та мети уроку.

 

V. Робота над темою уроку.

 

 

 

Діана ВіннДжонс – одна з найяскравіших ісамобутніх зірок на небосхилі сучасної літератури. Її невгамовна фантазія створила дивовижний всесвіт, у якому живуть добрі чаклуни і лихі відьми, хоробрі принци і підступні демони, мудрі феї і хижі дракони.

 

Письменниця народилася 16 серпня 1934 року в передмісті Лондона в сім’ї вчителів. Батьки багато працювали. В сім’ї було ще дві молодші сестрички – Урсула та Ізабель (остання стала  професором і відомим літературним критиком). Під час Другої світової війни сім’я переїхала до Уельсу, де жили її бабуся та дідусь. Її дідусь був священиком, тож Діана змалку відвідувала церкву.

 

Діана дуже любила читати, але не мала грошей, щоб купувати книги. Це спонукало її вже в дванадцять років самотужки написати повість для молодших сестер. Ще в дитинстві Діана сказала : «Я буду письменницею!». І обіцянки своєї дотрималась…

 

Навчатись у школі Діана не дуже любила, але мала хорошу пам’ять. Навчалась у коледжі святої Анни при Оксфордському університеті, захоплювалася лекціями професорів Дж. Толкіна, творця славнозвісного «Володаря перснів», та К. Льюїса, автора не менш знаменитих «Хронік Нарнії».

 

Письменниця вийшла заміж і народила трьох синів. Для них вона і почала писати твори.У 1973 році вийшла друком перша книга письменниці. Вона також писала п’єси для Лондонського театру. У 1976 році родина переїхала до м. Бристоля. У їхній сім’ї панувала любов до англійської літератури, наукових досліджень, тому не випадково, що двоє з її синів присвятили своє життя вивченню англійської літератури.

 

У своєму домі Діана писала твори олівцем за філіжанкою кави, а біля її ніг обов’язково були собака чи кішка. Письменниця працювала натхненно, кожен з її персонажів був для неї живим, маючи власний характер. Сини виросли… А пригодницькі твори Діани Джонс читає тепер увесь світ. Навіть у далекій Японії про один з її найяскравіших образів – Мандрівний Замок Хаула – знає кожна дитина завдяки екранізації однойменного твору у стилі аніме. У 2005 році вийшла англійська версія мультфільму.

 

У 2007 році Діана Джонс отримала Всесвітню премію фентезі.

 

На жаль, 26 березня 2011 р. Діан Вінн Джонс після тяжкої хвороби не стало. Але залишилися її книги.

 

Роман входить до казкового циклу «Замок»: «Мандрівний замок Хаула», «Повітряний замок» «Будинок ста доріг» («Будинок з характером»). Причина створення викладена у присвяті.

 

Перегляд буктрейлеру з метою зацікавити учнів творчістю британської письменниці

 

https://www.youtube.com/watch?v=sP5ZRMxak4s .

 

 

 

Повідомлення учня

 

«Чарівний світ твору Діани Джонс «Мандрівний Замок Хаула».

 

 

 

У романі «Мандрівний Замок Хаула» одночасно співіснують декілька паралельних світів, у яких вільно рухаються мешканці Мандрівного Замку чарівника Хаула. За допомогою дверної ручки, яка повертається в різних напрямках, позначених кольорами, можна швидко переміщатися в просторово-часових площинах.

 

Основна дія роману відбувається у місті Маркет-Чіппінгу. Головна героїня   Софі Хаттер є дуже доброю та працьовитою дівчиною. Після смерті матері батько одружився вдруге. Але мачуха виявилася доброю жінкою. Фанні народила в новому шлюбі доньку Марту, яку сестри приймають як рідну сестру у своє тепле сімейне коло.  Всі  три сестри не ворогують, а дружать між собою. Після смерті батька Фанні вирішила відправити дівчаток навчатися різних ремесел: Марту віддали на навчання до чаклунки АннабельФерфакс, Летті – до кондитерської, а Софі залишилася працювати в крамниці дамських капелюшків, що утримувала її мачуха Фанні. Дівчата мусять самі заробляти собі на життя, боротися зі скрутою та самотністю. І разом з тим довкола них панує чарівна атмосфера. Господар Мандрівного Замку Хаул створив чимало легенд про себе і свій будинок. Так , у місті люди вірили, що ніби Хаул закохує в себе дівчат, заманює їх у замок , а потім «з’їдає» їхні серця. На Софі розгнівалася Відьма Пустирищ, перетворивши її на стару жінку. Не знаючи, як зняти прокляття злої чаклунки, Софі вирушає до Мандрівного Замку, маючи надію на диво.Хаул кидає всі свої сили на знищення злої чаклунки й перемагає її. А разом із Софі вони перемагають і вогняного демона. Софі ж рятує життя Хаула.

 

Роман має щасливий фінал. Справжня любов долає чаклунство. Усі сестри знаходять щасливе кохання.

 

 

 

Слово вчителя.

 

Отже, у романі Д, Джонс добро перемагає зло, сімейна і дружня підтримка надає впевненості, а велика  внутрішня праця над собою може зробити зі звичайної  людини казкову героїню, що винагороджується за свої чесноти й досягає щастя.

 

 

 

Бесіда про первинне сприйняття роману

 

-       Скільки сестер було в родині Хаттер?

 

-       Чому мачуха залишила в капелюшній майстерні саме Софі?

 

-       Хто і за що перетворив Софі на стару бабцю?

 

-       Що вона робить, щоб зняти закляття?

 

-       В якій країні та у який час відбуваються події книги? (Сюжет розгортається у казковому світі, котрий дечим нагадує Європу XIX століття, але через портали герої  потрапляють не лише в різні казкові місця, але й до сучасного Уельса).

 

Робота над рисами казки та детективу

 

-       Які казкові елементи використані у творі?

 

-       Які з них спостерігаються ще в народних казках? (Зачин, кінцівка; формули звертання; формули простору і часу; стилістичні формули: гіперболи, постійні епітети, триразові повтори, повторення тотожних за змістом слів, збільшувальні і зменшувальні суфікси).

 

-       А які з них не є ознакою сучасної літератури?

 

Чим казка не схожа на казку?

 

Діана Вінн Джонс неухильно перетрушує всі казкові стереотипи. По-перше, головна дійова особа, Софі Хаттер, - найстарша з трьох сестер. Вона не бідна, мачуха її любить, і про принца Софі не мріє. Згаданий замок ніяк не родич хатинці на курячих ніжках. Замок чарівника Хаула механічний, і з його веж пихкає чорнющий дим, в якому замість електрики головною енергією є водяна пара. Відтак нічого дивного, що в книжці зачарована Софі постає в образі сварливої старої, силу замкові надає демон Кальцифер, а сам злий чарівник Хаул має родичів у сучасній Британії. У творі також присутній розлогий процес опису процесу пересування в семимильних чоботах із зазначенням усіх незручностей такого ходіння. Додайте вигадливий мелодраматичний сюжет із детективною лінією – й отримаєте книгу, цікаву дітям будь-якого віку.

 

Проблемне запитання

 

- Чому роман має назву «Мандрівний замок Хаула» а не «Чарівник Хаул», чи «Хаул та Софі»? (Саме мандрівний замок чарівника Хаула є одним із головних героїв роману, тому що це не звичайний будинок, а жива істота, яка бродить околицями Маркет-Чіппінгу, проявляє свій характер, коли утікає від старенької бабці. Такий будиночок відомого мага нагадує традиційний образ хатинки на курячих ніжках у народних казках. Але цей образ зовсім не звичний для казки, адже він суттєво відрізняється від традиційного уявлення про те, де повинен жити відьмак).

 

Робота з таблицею

 

-       Чи можна сказати, що цей твір має риси детективу?

 

Казкові елементи

Елементи детективу

 

Перетворення Софі на бабусю;

Літаючий замок;

Демон вогню;

Закляття;

Три випробування героїні;

Чарівники та відьми;

Перехід через портали в інші виміри;

Семимильні чоботи;

Шапка-невидимка;

Чарівний плащ тощо.

Пошуки Софі засобів зняття з неї прокляття;

Розгадування загадок та таємниць угоди Кальцифера з Хаулом за допомогою спостереження та умовисновків;

Пошуки зниклих персонажів;

Розгадування загадки Софі чарівником Хаулом.

 

Творче завдання

 

1.    Ви –казкар. Перекажіть стисло зміст казки від його імені. На які деталі ви будете звертати більше уваги?

 

2.    Ви – детектив. Перекажіть стисло зміст казки від його імені. Чим переказ детектива буде відрізнятися від переказу казкаря?

 

Дослідження тексту (розділ перший)

 

-       Яким є життя у казковому королівстві?

 

-       Яким зображені стосунки в родині Хаттер?

 

-       Як Фанні прилаштувала дівчат після смерті їхнього батька? Чи справедливий, на вашу думку, такий розподіл?

 

-       Який сюрприз чекав Софі під час відвідин сестрички Летті?

 

Порівняльний аналіз

 

Порівняйте традиційні елементи казки та казку Діани Вінн Джонс.

 

Традиційна казка

Казка Діани Вінн Джонс

Найбезталанніша третя наймолодша дитина.

Неабияке безталання – народитися найстаршим із трьох дітей.

Справжній герой найчастіше з бідної сім’ї.

Батьки Софі Хаттер біли цілком заможними.

Мачуха любить своїх доньок. а пасербиць усіляко принижує.

Мачуха любить пасербиць і нікого з них не виділяє.

Наявні зла відьма та добрий чарівник або фея.

Лиха відьма та бездушний чарівник, що викрадає душі та серця юних дівчат.

Герої діють у вигаданому світі.

Герої належать водночас і казковому світові й чарівному  теж, що тісно пов’язані між собою. Існує паралельно кілька світів.

 

Розподільний диктант з поясненням

 

1.    Поділіть героїв твору на позитивних та негативних: Марта, Софі, Летті, Фанні, Саліман, Хаул, Кальцифер, Майкл, Відьма Пустирищ, король, міс Ангоріан.

 

2.    Чи всі риси добрих героїв однозначно позитивні? Хто допомагає Софі, а хто заважає? Чи зустрічалися вам подібні герої у казках?

 

Компаративний аналіз

 

-       Які традиційні казкові образи і мотиви наявні у творі?

 

-       Чим ці персонажі не схожі на героїв традиційних народних або літературних казок?

 

-       Які персонажі вам ніколи не зустрічались в казкових творах? Якими здібностями вони наділені? На що вони їх витрачають?

 

-       Чим Мандрівний замок Хаула відрізняється від замків казкових чарівників, а замок відьми – від хатинки на курячих ніжках?

 

-       Чи традиційним є фінал казки? Як засвідчено перемогу Добра над злом?

 

Слово вчителя

 

Отже, у романі Д, Джонс добро перемагає зло, сімейна і дружня підтримка надає впевненості, а велика  внутрішня праця над собою може зробити зі звичайної  людини казкову героїню, що винагороджується за свої чесноти й досягає щастя.

 

Виразне читання уривків з роману. Осмислюємо прочитане

 

·      Який епізод із почутого найбільше запам’ятався?

 

·      Що вам відомо про Хаула та його Замок?

 

·      Усно опишіть Мандрівний Замок.

 

·      Які риси характеру Софі розкриваються під час її шляху до Мандрівного Замку?

 

·       Як змінюється характер дівчини після її перевтілення?

 

·      Розкажіть про вирішальну битву поміж Хаулом та Відьмою.

 

·      Прокоментуйте розв’язку роману.

 

VI. Підсумки уроку. Оцінювання.

 

Прийом «Мікрофон»

 

-       Чому, на вашу думку, зараз так популярне фентезі?

 

VII. Домашнє завдання.

 

Дочитати роман.

 

Переказувати зміст прочитаного, характеризувати героїв, зробити ілюстрації до твору.

 

Download
Diana-Vinn-Dzhons---Mandrivniy-zamok-Hau
Adobe Acrobat Document 1.2 MB
Download
Зарубіжна література, 7 клас. Оберіть пр
Adobe Acrobat Document 1.0 MB