Тема: Сила мистецтва у новелі Р. Бредбері         "Усмішка"

.       

Мета: поглиблювати навички аналізу прозового твору; донести до учнів морально – філософський зміст новели «Усмішка»; розвивати логічне мислення, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх, почуття прекрасного,любов до  мистецтва; сприяти морально – етичному вихованню учнів.

Обладнання: тексти новели «Усмішка», запис «Місячної сонати» Людвіга ван Бетховена, репродукція картини Леонардо да Вінчі  «Джоконда», фото Зимового палацу, Версаля, Софіївського парку, Петергофа, фото з зображенням Чорнобильської зони.

 

 

МИ – СОНЦЕ ЩАСТЯ Й ГОРЯ ОКЕАН,

ЗЛІ Й ДОБРІ  МИ, ДОВЕРШЕНІ Й НІКЧЕМНІ.

ОМАР ХАЙЯМ

Хід уроку

1.Оголошення теми та завдань уроку

2.Актуализація опорних знань

1).     Бесіда (слайд 1)

Слово вчителя: Перед тим як ми будемо аналізувати твір, в якому буде іти мова про витвір мистецтва, доцільно буде згадати ,що таке мистецтво.

-       Що ви знаєте про мистецтво?

-       Які види мистецтва ?

-       Яке значення мистецтва?

Слово вчителя:Мистецтво – одна зі складових частин духовної культури людства. Люди з найдавніших часів прагнули передати й зберегти свої думки, почуття й враження. Оскільки тисячоліття тому не в кожного народу був великий запас слів у мові й не кожен народ мав свою писемність, найпоширенішим видом мистецтва стали музика й танець. А трохи пізніше до них додалися живопис, скульптура, архітектура, театр, література (слайд2)

У найзагальнішому значенні мистецтво – це продукт, який приносить естетичне задоволення. Енциклопедія Британіка дає таке визначення: «Використання майстерності чи уяви для створення естетичних об'єктів, ситуації а бо дії, які можуть бути розділені з оточуючими».

Мистецтво виконує різні функції: (значення мистецтва слайд 3)

· Пізнавальну. Є засобомосвіти і освіти людей.  Інформація, щоміститься в мистецтві, істотнопоповнюєнашізнання про світ;

· Світоглядну. Висловлює в художній формі певніпо чуття і уявлення;

 · Виховну.Впливаєна людей через естетичний ідеал.

· Естетичну. Формує естетичні смаки, потреби людей, тим самим ціннісноорієнтуючиїх у світі, пробуджуючи творчий дух, творче начало людей;

· Комунікативну. Мистецтво передає інформацію відпокоління до покоління

· Медико-оздоровчу. Наприклад, такий вплив може чинити музика, тому що поєднання звукових сигналів впливає на психіку та стан; 

Призначеннямистецтвау йогофункціонуванні як прекрасного, як символ краси. Мистецтво – цей засіб, що дозволяє творити світ за законами краси. Мистецтво і краса – це два тіснопов'язаних друг з одним поняття.

Ми у світікраси, вона оточує нас. Краса – це щось прекрасне, високе, естетичне.

3.Спийняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1).     Бесіда

-         Дайте визначення новели.

-         Назвіть жанрові особливості новели.

2)      Робота з текстом

-         Згадайте, навіщо люди зібралися так рано на площі?

-         Чи знали люди що – небудь про картину, вяку вони так бажають плюнути?

-         Чому люди так прагнуть плюнути у картину?

-         Як про це говорять герої новели?

-         Чому люди так ненавидять минуле?

-         Чому практично всі впевнені, що цивілізація не повернеться?

-         Пригадайте розмову на площі. Хтось із натовпу виражає надію на повернення цивілізації. Скажіть, якою повинна бути та людина, що «підлатає цивілізацію»?

-         Чи вірять присутні в існування такої людини?

3)Інтерактивнавправа «Мозковий штурм»

- У тексті є така фраза : «А навіщо ми тут зібралися? – спитав, поміркувавши, Том. – Чому ми повинні плювати ?» Як видумаєте, чому ці слова вкладено в уста дитини?

4) Робота з текстом.

- Яким було першевраження Тома відкартини?

- Чому Том не міг плюнути на картину?

5). Презентація учнями картини Леонардо да Вінчі «Джоконда»(слайд 4)

 Перший учень. Італійський живописець епохи Відродження Леонардо да Вінчі залишив нащадкам невелику кількість творів. Серед робіт зрілого періоду творчості перше місце посідає знаменита «Джоконда», таємнича усмішка якої вже протягом багатьох століть хвилює серця людей. І ось що цікаво: кожного, хто хоча б один раз побачив портрет Мони  Лізи (Джоконди), охоплює почуття схвильованого трепету; усмішка западає у душу, від неї важко відвести погляд. Це, можливо, від того, що у всьому вигляді жінки дивовижно - зворушливо передані протиріччя та складність людської натури. Для Леонардо да Вінчі усмішка є не що інше, як «рух», відповідний певному «душевному стану» людини.

Другийучень. Портрет Мони Лізи вражає особливою привабливістю: велике відкрите чоло, вузькуваті, трохи насмішкуваті карі очі, прямий ніс, маленький рот, легкий рум’янець на щоках, чиста тонка шкіра та ніжний овал обличчя.

Обличчя обрамлене розчесаним на прямий проділ темним волоссям, котре вільно спадає на плечі, дуже красиві руки з тонкими  довгими пальцями спокійно лежать на підлокітнику крісла. Щоб посилити враження відобличчя, художник убрав жінку в просту, без особливих прикрас, темну сукню. Враження простоти та природності посилюється майстерним зображенням складок сукні та легкого шарфа.

Третійучень. Мона Ліза сидить на веранді у кріслі. Гордовита та пряма їїстатура. Пейзаж картини створює враженняне звичайноїг либини простору, завдяки поступовій зміні кольорів від коричневого на передньому плані  через напівтони до блакитноїд алі. Уся гама образотворчих засобів картини підпорядкованаєдиномузавданню – подати образ живої людини, нев’янучої чарівності, яка втілює красу світу. Картина відкриває широкий простір для мислення та відчуттів. Леонардо да Вінчі, як і Бредбері,  показуєлюдину, котра дивиться на світ відкритими до всього прекрасного очима.

6)Робота з текстом.

-         Що люди зробили з картиною?

-         Зачитайте, як про це сказано утексті.

-         Якою виуявляєте картину розправи над витвором мистецтва?

-         Що робив Том?

7) Слово вчителя.

Картину знищено. Натовп розійшовся. Стало зовсім тихо. Світ заснув.

( Під музику Людвіга Ван Бетховена вчитель зачитує кінець новели). Ця чудова усмішка залишила маленького Тома людиною в озвірілому натовпі, розбудила в ньому почуття прекрасного.

8). Інтерактивнавправа «Мозковий штурм».

-         Як вигадаєте, чи потрібна людям краса? Чиможе час зруйнувати красу?

9)     Слово вчителя.

У творах Рея Бредбері реальний світ стає фантастичним не за помахом чарівної палички, а за законами науки.  Але не все у світі діє за цими законами. Почуття людей -  радість, горе, любов, ненависть, дружба, сльози, сміх, бажання насолоджуватися прекрасним чи знищувати його – не можна пояснити діями обчислювальних машин, це вже інші цінності,  де діють почуття. ( слайд 5)

Роздивіться  зображення шедеврів архітектурного мистецтва: Зимового палацу,  Петергофу у Росії, Лувру у Франції, Софіївського парку в Україні і скажіть, яке перше почуття охоплює вас?(слайд 6)

А тепер подивіться фото Петергофу і Софіївського парку. Це ті самі місця, але вперіод Великої вітчизняної війни. Шедеври мистецтва були зруйновані 65 років тому. Звичайно, все це було реставровано після війни. А ось перед вами світлини із зображенням Чорнобильської зони. Вражає?

Які почуття виникли у вас тепер?

10) Слово вчителя.

Люди не почули заклику фантаста про дбайливе ставлення  до цивілізації – і прийшли до трагедії Чорнобиля у 1986 році. А скільки трагедій духовних! Але ми разом з письменником сподіваємося, що «з’явиться тямовита людина, яка підлатає цивілізацію. Та людина матиме чутливе серце». Тільки така людина збереже і примножить надбання земної цивілізації.

11)Бесіда.

-         Чи є у новелі така «людина з душею»? Хто це?

-         Чи випадково посмішка виявилася саме у руках Тома, а не когось іншого?

-         Чому дія новели закінчується вранці? Яка роль такого фіналу?

12)Коментар учителя.

Ранок, дитина у новелі є символами Майбутнього. Несподіваний фінал новели вносить оптимістичну нотку, пов’язану з маленькою надією на зміну на краще. Це нове життя буде осяяне усмішкою, що стала у новелі символом добра,  краси.

4. Підсумок

1) Слово вчителя

«Усмішка» - це оповідання – застереження, у  якому, використовуючи фантастику, Рей Бредбері розкриває протиприродність, абсурд того, що відбувається у реальному житті, і, проектуючи події твору в майбутнє, передбачає  страшну катастрофу, до якої може призвести бездуховність технізованого суспільства.

-Яка людина може змінити світ?

-Чи вірите ви в те ,що мистецтво, краса здатна змінити світ?

Висновок: (слайд 7)Письменник вірить у те ,що людина з душею, яка відчуває, бачить прекрасне, яка не може знищити витвір мистецтва, яка здатна оцінити прекрасне – тільке така людина здатна створити краще майбутнє.

-Прочитайте вислів Омара  Хайама. Замисліться над ним.

1). Творча робота (на вибір):

- написати твір – мініатюру на тему: « Моє враження від новели «Усмішка»;

- уявіть, що ви отримали можливість на декілька хвилин стати героєм новели. Зя кими  словами ви звернулися б до натовпу, щоб зупинити знищення картини?

5.Оцінювання

6.Домашнє завдання

До уроку позакласного читання прочитати новели Р. Бредбері «Все літо за один день»

 

 

 

 

 

Download
Презентация Р.Д.Бредбері
954__10_-конвертирован.pdf
Adobe Acrobat Document 7.9 MB